Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een merkproduct heeft echter nog steeds een markt"

Chinezen besteden geld anders, waardoor vraag naar Spaanse sinaasappelen afneemt

De markt voor geïmporteerde Spaanse sinaasappelen wordt dit jaar geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen. Door de Covid-19-pandemie is de markt vol onzekerheden en veel Spaanse bedrijven hebben besloten het volume te verminderen of niet meer naar de Chinese markt te verschepen, waardoor de export is afgenomen. Toch zijn er nog steeds sterke Spaanse merken die in staat zijn om naar China te exporteren en Spaanse sinaasappelen van hoge kwaliteit te leveren. Bollo, een doorgewinterde Spaanse citrusexporteur met een exclusieve importeur in China, Grandfruit, is daar één van.

"Ongeacht de situatie en de markt hebben we elk jaar een stabiele invoer, omdat we ons laten leiden door het principe van samenwerking op lange termijn en het doel om het beste merk voor geïmporteerde sinaasappelen op te bouwen", zegt Jiang Chuanhui van Grandfruit over dit seizoen.

"Toen we dit jaar begonnen met de verzending, was de pandemie nog niet uitgebroken. Het seizoen begint elk jaar min of meer op hetzelfde moment, en dit jaar kwam onze eerste zending begin januari aan, eerder dan vorig jaar, toen was het eind februari. De aanvoer van Spaanse sinaasappelen zal naar verwachting tot eind juli doorgaan. Over het geheel genomen is de vraag veel minder dan vorig jaar, en de prijs is niet zo goed, dus we hebben de import dienovereenkomstig verlaagd. De belangrijkste reden voor de afgenomen vraag is dat de consumenten in China, in tegenstelling tot de Europese consumenten die tijdens de pandemie meer fruit hebben geconsumeerd, de neiging hebben om meer andere dagelijkse benodigdheden te kopen in plaats van fruit."

"Onze verkoop wordt vooral beïnvloed door lokale en Amerikaanse sinaasappelen. Door de lagere tarieven dit jaar is de import van Amerikaanse sinaasappelen aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast heeft de pandemie de vraag van de consument sterk beïnvloed en is de verkoopprijs op de markt zeer laag geweest, wat een zekere invloed heeft op de verkoop van de Bollo sinaasappelen. We hebben echter geen last van Egyptische sinaasappelen, omdat ze een andere consumentengroep hebben. De Egyptische sinaasappelen worden voornamelijk gebruikt voor het maken van sappen, terwijl Spaanse producten voornamelijk vers worden geconsumeerd."

Treintje
"Dit jaar richten we ons vooral op secundaire groothandelsmarkten in de hoofdsteden. Tegelijkertijd richten we ons ook op de ontwikkeling van fruitwinkelketens. Door de pandemie zijn we momenteel nogal terughoudend in onze marketinginspanningen, waarbij we ons vooral richten op de klantkanalen die vorig jaar zijn ontwikkeld."

Omdat de verpakking een belangrijke factor is voor de verkoop in China, besteden Bollo en Grandfruit China elk jaar veel aandacht aan de verpakking en het uiterlijk van hun sinaasappelen en creëren ze innovatieve ontwerpen. Dit jaar heeft Bollo een speciaal ontworpen 'treintje' geïntroduceerd en in verschillende winkels tentoongesteld.

"Het treintje is een nieuwe verpakking dat we dit jaar hebben gelanceerd," aldus Jiang Chuanhui. "Bollo creëert elk jaar nieuwe verpakkingen en blijft nieuwe consumentenervaringen creëren. We werken ook samen met Bollo om elk jaar nieuwe verpakkingen te promoten. De 'Little train' wordt vooral gebruikt voor decoratie en promotie, maar ook in de supermarkt als display. Dit jaar hebben we ook 'Sweetheart' geïntroduceerd, een klein doosje van 4 stuks sinaasappelen, dat vorig jaar is verbeterd op basis van 2 stuks. Dit product is zeer populair en vliegt uit het schap. We zijn van plan om deze verpakking volgend jaar in grote hoeveelheden te importeren."

"Volgens de Spaanse exportgegevens en haveninformatie hebben andere exporteurs zendingen naar China opgeschort vanaf week 16, dus Bollo zal de enige leverancier in Spanje zijn die naar China blijft verzenden tot het einde van het seizoen, wat betekent dat in de komende één of twee maanden Bollo waarschijnlijk het enige Spaanse sinaasappelmerk zal zijn dat nog op de markt is dit seizoen!"

"Bovendien is de totale omvang dit seizoen, door het weer, relatief groot. Later in het seizoen zijn Bollo sinaasappelen ook voornamelijk groot in omvang, vooral als de late variant Powell beschikbaar komt, maar de kwaliteit en de smaak worden daardoor niet beïnvloed. Powell, een laat ras dat door Bollo wordt aangeboden, is de best smakende geïmporteerde sinaasappel van het jaar. Vergeleken met Amerikaanse sinaasappelen die ook laat beschikbaar zijn maar vaak kwaliteitsproblemen hebben, brengt Bollo de komende één of twee maanden Spaanse sinaasappelen van de beste kwaliteit en smaak op de markt."

Meer informatie:
Jiang Chuanhui (Brian)
Grandfruit
+86 18516572628
brian@grandfruitchina.com
www.grandfruitchina.com

Publicatiedatum: