Rowan Vickery - FruitOne

"Komende zes tot acht weken cruciaal voor afzet citroenen en grapefruit"

Het Zuid-Afrikaanse FruitOne verzendt de laatste van zijn citroenen. De citrusteler stuurt meer fruit naar Europa dan normaal vanwege de gaten in de EU-productie als gevolg van de pandemie, die het Spaanse seizoen heeft getroffen, waardoor ze nu een kans krijgen op de Europese markt.

"Onze volumes zijn aanzienlijk hoger dan vorig jaar, vooral voor grapefruit en citroenen, wat voor ons een concurrentievoordeel is," zegt Rowan Vickery, commercieel directeur van FruitOne. "We zien nu een vertraging in sommige markten, terwijl we tegelijkertijd een versoepeling van de lockdown regelgeving zien. Ik denk dat het een zeer interessante zes tot acht weken zal worden, die waarschijnlijk de koers zullen bepalen voor de rest van het seizoen."

"De verkoop van citrus lijkt heel goed te zijn begonnen dit seizoen, bijna onverwacht, met vitamine C op ieders boodschappenlijstje, vooral in Europa," zegt Vickery. "We hebben het geluk dat we in Letsitele en Hoedspruit in een vroeg stadium zijn van het seizoen. We zijn al een aantal weken volop onze citroen en grapefruit aan het verpakken. Als de hotels, restaurants en cateraars weer opengaan en de wereld langzaam uit de greep raakt van de coronamaatregelen, zullen we zien hoe de pandemie de consumptie- en verkooptrends heeft beïnvloed. Wij zijn ook benieuwd hoeveel bedrijven in de voedingssector het hebben overleefd. We bevinden ons in een ongekende situatie in ons leven, waarin we met iets heel nieuws te maken hebben."

Citroenmaten optimaal
"De vroege verkoop van citroenen was erg sterk omdat mensen citroenen in gezondheidsdranken gebruikten, maar de markt voor citroenen is door de toegenomen volumes snel aan het dalen. Er zijn veel jonge boomgaarden die de citroenoogst van Zuid-Afrika doen toenemen en die qua volume aanzienlijk vooruitlopen op 2019, waardoor markten als het Midden-Oosten en Europa onder druk komen te staan."

"Onze citroenmaten hebben een piek bereikt in het perfecte maatbereik van 100 tot 138, en er zijn nu al aanwijzingen dat de fruitgrootte in de West- en Oost-Kaap ook in het piekbereik ligt. Tegenwoordig vragen de meeste markten om fruit in het 100/113/138-assortiment." 

De vrees bestaat dat er aanzienlijk meer Argentijnse citroenen naar Rusland en Europa zullen gaan nu de programma's voor citroensapconcentraat minder goed lopen, hoewel het erop lijkt dat de frisdrankfabrikanten hun leveranciers op dit moment nog steeds steunen.

FruitOne is ook bezig met het oogsten van grapefruit, Marsh en Star Ruby. "Aanvankelijk was de zorg, vanwege de droge omstandigheden, dat de Star Ruby relatief klein van formaat zou zijn, maar dat is niet het geval. De precieze oorzaak daarvan weten we niet. Het lijkt erop dat het volume van de grapefruit lager is dan oorspronkelijk voorspeld, wat goed zou kunnen zijn voor de verkoop."

Grapefruit van FruitOne

Betere verwachtingen voor easypeelers en navelsinaasappels
"De komende zes tot acht weken zullen cruciaal zijn voor citroenen en grapefruits, terwijl easy peelers en navelsinaasappels het naar verwachting goed zullen doen," zegt Vickery. "We verwachten dat de sinaasappelmarkt over het algemeen beter zal presteren dan de citroenmarkt. Als de verkoop in de detailhandel zo doorgaat, verwachten we dat de consument Valencia's koopt, om thuis sap van te maken. Het hangt ook af van wat er gebeurt met de horeca, omdat deze sector grote hoeveelheden Valencia's afneemt."

"We zien easypeelers uit de schappen vliegen in Europa en het VK, omdat ze vooral in de detailhandel worden verkocht en een gezond 'snack'-alternatief zijn. Uit de verkoopcijfers in Europa en het VK is gebleken dat de voorraden snel leeglopen, maar ook weer snel worden aangevuld. Ons Tango-seizoen begint over ongeveer twee weken. De retailsector heeft zich zeer goed ontwikkeld. Sommige van hun klanten hebben hun citrusbestellingen met een derde verhoogd." 

FruitOne breidt zijn assortiment uit, met name in de regio West-Kaap, met vroege citroenen, gevolgd door easy peelers en navelvariëteiten en Valencia's later in het seizoen. Rowan merkt op dat naarmate hun inkoop in de West-Kaap toeneemt, ze zich misschien wel gaan richten op het leveren aan de VS. "De telers in de West-Kaap zijn erin geslaagd om een echt goed gewas te ontwikkelen vanwege de betere regenval in de stroomgebieden, wat betekent dat zowel de West- als de Oost-Kaap een goede navelsinaasappelenoogst zullen hebben."

Valencia volumes kunnen logistiek onder druk zetten
Vickery zegt dat hun oogst en export zeer soepel verliep. "We hebben al onze plukkers weten te behouden en tot nu toe doen we het goed, na de eerste uitdagingen direct na de aankondiging van de lockdown. Dankzij de inspanningen van de Citrus Growers' Association, de havenexploitanten en met de steun van de overheid is de logistiek in de havens vrij vlot verlopen. Er zou nog steeds een geval van Covid-19 kunnen zijn in de havens, een van de depots of pakhuizen, dat de zaken zou kunnen veranderen. We moeten in de eerste plaats voor onze mensen zorgen, maar tegelijkertijd willen we de waarde van het product niet kapotmaken. Het is een delicaat evenwicht."

"De vraag blijft de beschikbaarheid van containers en dat is iets wat we nauwlettend in de gaten hebben gehouden. Op dit moment hebben we alle containers die we nodig hadden, kunnen bemachtigen en de zaken verlopen zeer soepel. Maar als eenmaal het Valenciaseizoen begint en Zuid-Afrika exporteert duizenden containers per week, dan kan dat veranderen. Valencia' s is FruitOne's grootste product in termen van volume." FruitOne exporteert 1,3 miljoen kartons van 15 kg Valencia's in één seizoen.

"Ik denk dat Zuid-Afrika op dit moment in een fantastische positie verkeert, maar Zuid-Afrika heeft in het verleden soms liever de binnenlandse markt bediend ten koste van de exportmarkt. We moeten gewoon oppassen dat we niet bezig zijn met het najagen van de prijzen in plaats van een evenwichtige aanpak te volgen. Een goed advies zou zijn om risico’s te spreiden, flexibel te blijven in de besluitvorming en realistisch te blijven in de prijsstelling, omdat we de consumptie moeten stimuleren, meer dan wat dan ook op dit moment," concludeert Vickery.

Voor meer informatie:
FruitOne Europe
Tel: +31 107 630 330
mail@fruitone-europe.com 
www.fruitone-europe.com/ 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven