Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leden Pamosa op studiereis naar Zuid-Spanje

Spaanse paprikaproductie blijft groeien

Begin maart zijn een aantal leden van telersvereniging Pamosa op studiereis geweest naar Zuid-Spanje. In de bekende tuinbouwregio's Almería en Murcia is de teelt van paprika tegenwoordig een vertrouwd gezicht. Net als in Nederland worden er paprika's in alle soorten en maten geteeld. Doel van de studiereis, die mede werd begeleid door enkele medewerkers van veredelingsbedrijf Syngenta, was om door het bezoeken van diverse productiebedrijven, proefbedrijven en afzetcoöperaties een beter beeld te krijgen van de ontwikkeling van de teelt in Spanje. ZON Magazine doet verslag.

Tijdens de trip werden met name telers bezocht die in de winterperiode via hun eigen Spaanse afzetcoöperatie paprika leveren aan ZON. Sinds een aantal jaren worden Spaanse paprika's in de winterperiode via de klok van ZON verkocht. Belangrijk voordeel voor ZON en haar telers is dat hierdoor kopers ook ’s winters aan de marktplaats van ZON worden gebonden en niet elders hoeven te gaan 'shoppen'.

De telers in de regio Almería oogsten paprika in de periode van oktober tot en met april. De overlap met het teeltseizoen van de Nederlandse paprikateelt is daardoor niet erg groot. Voor de regio Murcia ligt dat anders, daar zijn paprikatelers net als hun Nederlandse collega’s vanaf april tot en met oktober op de markt.

De meegereisde Pamosa-leden konden tijdens de bedrijfsbezoeken met eigen ogen zien hoe de Spaanse telers er volledig op gericht zijn om zo goedkoop mogelijk te produceren. Met name door het achterwege laten van het toppen en draaien, in combinatie met minder frequent oogsten, komt men uit op een personele inzet van 1,5 fte per hectare. Ter vergelijking: in de Nederlandse paprikabedrijven worden teelt en oogstwerk gemiddeld met zo'n 4 fte per hectare uitgevoerd. Met een aanmerkelijk lager uurloon en het nagenoeg volledig ontbreken van  energiekosten is de kostprijs per m2 in de Spaanse bedrijven dan ook beduidend lager dan in Nederland. Daar staat wel tegenover dat de opbrengst ook veel lager ligt: in de bezochte bedrijven werd gemiddeld zo’n 9 kilo per m2 geoogst, waar in Nederlandse bedrijven circa 30 kilo per m2 de norm is.

Kwaliteit
Het was voor de Nederlandse telers indrukwekkend om de grote stappen te kunnen zien die de Spaanse telers de afgelopen jaren hebben gezet in de bedrijfsvoering en de kwaliteit van het geteelde product. Door de massale inzet van biologische bestrijding en afgegaasde kassen kan men de ziektedruk van schadelijk insecten beheersen. Vanwege de relatief koude en vochtige wintermaanden komen meeldauw en botrytis veel voor.

De verwachting in Almería is dat het paprika areaal er de komende jaren verder door zal groeien ten koste van de teelt tomaten. De bezochte Spaanse telers gaven aan positief te zijn over de ontwikkeling van de consumptie van de verschillende paprikavariaties. Duidelijk werd ook dat vooral de grote afzetcoöperaties in Almería de zaadfirma’s in toenemende mate vragen om bij de veredeling meer aandacht te besteden aan het onderdeel smaak, want dat lijkt steeds vaker onderbelicht.

Het was voor de Pamosa-leden leerzaam om in drie dagen tijd een intensieve kijk in de keuken te kunnen nemen bij een aantal Spaanse collega's. Een regelmatig bezoek aan Zuid-Spanje blijft daarom op de agenda van Pamosa staan. Het is belangrijk en interessant om te zien hoe het gebied, de teelt en de telers zich hier ontwikkelen. Daarnaast bleek wederom dat het de onderlinge band tussen de leden versterkt om een paar dagen als club samen op pad te gaan.

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: