Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We verwachten dat onze dragonfruitoogst volgend jaar met 40% zal groeien"

Dragonfruit doet het goed in Nicaragua dankzij de vele inspanningen van telers en hun goede samenwerking met tuinbouwdeskundigen. Volgens één exporteur zijn de opbrengsten dit jaar met meer dan 30% gegroeid en is de verwachting dat de aantallen volgend jaar met 40% zullen groeien.

Voor de dragonfruitexporteur Sol Organica was het een uitstekend jaar, zegt exportmanager Rider Tenorio. "De dragonfruittelers binnen ons netwerk hebben een prima jaar achter de rug dankzij hun harde werk en de goede samenwerking met ons team tuinbouwdeskundigen. Onze telers hebben hun opbrengsten met ruim 30% weten te verhogen, waarmee zijn hun doelstellingen ruim hebben overtroffen. Dit jaar waren zij in staat om voor 100% aan hun contracten te beantwoorden en de vooruitzichten voor volgend jaar zijn eveneens zeer goed. We verwachten dat de aantallen dragonfruit met 40% zullen groeien."

Nu de telers zoveel succes hebben en de beschikbaarheid stijgt, is het tijd voor Sol Organica om op zoek te gaan naar nieuwe markten voor de export. "We werken voortdurend aan het ontwikkelen van nieuwe markten. Momenteel zijn we in gesprek met een aantal klanten in Europa dat belangstelling heeft voor ons biologisch dragonfruit voor volgend seizoen. De intens rode kleur van het vruchtvlees is uniek voor dragonfruit uit Nicaragua. Dit is dan ook de reden dat veel klanten interesse hebben in dit Nicaraguaanse product."

Het is echter wel zo dat Europa zeer strenge regels hanteert. Om onze exportkansen op de Europese markt te vergroten, zijn certificaten dan ook erg belangrijk. "Momenteel werken we samen met een groep telers voor het verkrijgen van de GlobalGAP- en GRASP-certificeringen. Om hierin te slagen, richt ons team al haar aandacht op het verbeteren van de opbrengsten door middel van beter bodembeheer en de samenwerking binnen ons netwerk om op een zo duurzame en verantwoordelijk mogelijke manier fruit te telen," legt Tenorio uit.

Eén van de manieren waarop Sol Organica zich onderscheidt van andere exporteurs is de focus op regeneratief bodembeheer. Het afgelopen jaar hebben de telers hun teeltmethoden verbeterd, zegt Tenorio. "We zijn begonnen met een trainingsprogramma voor technisch personeel dat gericht is op de toepassing van regeneratieve, biologische teeltmethoden. In 2020 werken we aan een plan dat gericht is op het behoud en het herstel van de bodem, met name in kwetsbare regio's. Ruim duizend van onze telers zullen regeneratieve teeltpraktijken toe gaan passen, zoals agrobosbouw-systemen om gezonde bossen te creëren, watermanagement door middel van contourtuinbouw en bodembeheer om de kwaliteit van de bodem te verbeteren en erosie tot een minimum te beperken."

Nu er bijna een einde is gekomen aan het jaar 2019 kijkt Sol Organica alweer vooruit naar het komende jaar. "Onze vooruitzichten voor 2020 zijn zeer positief. De vraag naar roodvlezig dragonfruit uit Nicaragua is sterk. Dit vertaalt zich in een betere toegankelijkheid tot internationale markten voor onze telers en kansen om hun inkomsten en leefomstandigheden te verbeteren en de effecten van klimaatverandering te beperken."

"Als onderdeel van onze strategie zal Burke Agro/ Sol Organica volgend jaar deelnemen aan een aantal AGF-beurzen die over heel de wereld gehouden worden. We gaan in 2020 van start met de Fruit Logistica in Berlijn, de grootste AGF-vakbeurs ter wereld. Een week later zullen we aanwezig zijn op de Biofach-beurs in Neurenberg, één van de meest toonaangevende bio-vakbeurzen in Europa, waar we altijd weer graag aan deelnemen. In september zijn we aanwezig op LAC Flavors en in oktober op de SIAL in Parijs."

 

Voor meer informatie:
Rider Tenorio
Sol Organica S.A.
Email: rtenorio@solorganica.com 
www.solorganica.com 

Publicatiedatum: