Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Llombart Handels- und Treuhandgesellschaft mbH:

"Clemenules tekort duidelijk merkbaar"

De Spaanse citrussector bevindt zich in een crisistijd. Afgelopen jaar had regen voor aanzienlijke kwaliteitsproblemen gezorgd en bovendien was er sprake van overproductie. De prijzen daalden enorme en de markt stortte in. Nu is het citrusseizoen 2019 in volle gang. De hoop was groot, maar er zijn opnieuw problemen. Llombart Handels- und Treuhandgesellschaft mbH, gevestigd in het Duitse Lahr/Schwarzwald en met wortels in Spanje is gespecialiseerd in citrus - het team stond ons te woord en vertelde over de actuele marktsituatie.

"Het is een gecompliceerd seizoen. We zullen vermoedelijk 30-40% minder clementines oogsten dan vorig jaar. De maten vallen groter uit, wat aan het einde van het seizoen een slechte uitwerking op de kwaliteit kan hebben. De schaarste is toe te schrijven aan het feit dat we afgelopen seizoen een recordoogst hadden en de bomen dit jaar aanzienlijk minder vruchten produceren". Dat is fataal, gezien de grote populariteit van clementines in deze tijd van het jaar. "Het ras Clemenules kan men in normale jaren, als het weer het toelaat, tot eind januari verhandelen. Dit jaar gaat men ervan uit dat ze maximaal tot eind december beschikbaar zal zijn."

Zowel bij de clementines alsook bij de sinaasappelen liggen de prijzen duidelijk hoger dan vorig jaar, bevestigt men: "Dat is ook nodig, aangezien we in het bijzonder bij de Clemenules een relatief kleine oogst hebben en van een kort seizoen uitgaan. Hier maakt het tekort zich duidelijk merkbaar. Bij de sinaasappelen is de situatie minder erg, echter is ook het aanbod aan Navelina's iets kleiner dan vorig jaar."


Eigen merken van Llombart

Het populairste ras bij de clementines is nog steeds de Clemenules: "Onder optimale weersomstandigheden is dit het beste clementineras. Bij de mandarijnen zijn met zekerheid de Nadorcott en haar zusje, de Tang Gold, de beste. Deze zullen we vanaf januari verhandelen." Aan het einde van het Spaanse seizoen komt de Orri, die vooral bij de eigen merken van het bedrijf steeds populairder wordt.


Leveranciersmerk van Llombart

"Onze eigen merken 'Sonnenkinder', 'Klein aber Fein' en 'Rosinenbomber', evenals het leveranciersmerk 'BICI', zijn momenteel zeer gewild en vertonen een goede afzet. Onze clientèle waardeert de continue kwaliteit en de betrouwbare beschikbaarheid", becommentariëren de deskundigen. 


Eigen merken van Llombart

Er is maar weinig behoefte aan nieuwe rassen naast de gevestigde variëteiten: "Nieuwe rassen hebben we momenteel nog niet in het assortiment. Op dit moment is bij de sinaasappelen de Navelina met haar ondersoorten het belangrijkste ras. In de categorie perssinaasappelen zijn de eerste Salustiana's verkrijgbaar. Bij de clementines overwegen de Clemenules waarbij binnenkort ook de eerste mandarijnen van het ras 'Clemenvilla' beschikbaar zijn." Binnenkort start men met de Cara Cara, verkocht onder de populaire eigen marken 'Pretty in Pink', 'La vie en rose' en 'Die rote Lola': "Daar wachten onze klanten al met spanning op."

Duurzaamheid
De verpakkingskwestie is in Duitsland aangekomen om te blijven. Ook bij citrus speelt dit een rol. Over het algemeen ziet men natuurlijk een beweging richting minder plastic: "Men plaatst de producten bijvoorbeeld niet meer op plastic onderleggers. Er wordt uitgeweken naar papier of karton. Netten hebben smallere banderollen of naar verhouding minimalistische etiketten."

De handel probeert snel te reageren en zoekt naar nieuwe verpakkingsvarianten: "Men mag daarbij echter niet buiten beschouwing laten hoe de verpakkingsbedrijven in Spanje opgesteld zijn en welke alternatieven werkelijk zinvol zijn. We zien ook dat verpakkingsbedrijven kansen zien om nieuw machines en verpakkingen te verkopen, wat voor de verpakkingsbedrijven niet altijd rendabel en duurzaam is." Duurzaamheid en toekomstgerichte handel hebben een hoge prioriteit voor het bedrijf, dat legde directeur Juan Llombart afgelopen jaar al uit tijdens een bezoek van FreshPlaza in Lahr.


Juan Llombart in oktober 2018

Ook bioproducten spelen een toenemende rol binnen het bedrijf: "In het bio-segment hebben we zeer goede leverancier voor citroenen en sinaasappelen. In de afgelopen jaren is de omzet continu gegroeid en we zien dat steeds meer klanten extra inkomsten binnenhalen met bio-producten. Met name bij citroenen zien we een groeiende trend en er is veel interesse vanuit de consumenten naar een schaal die zonder bedenkingen voor het koken en bakken gebruikt kan worden."


Aline en Liliane Llombart bij de stand van het bedrijf op de Fruit Logistica 2019

Kwaliteit, beschikbaarheid, kwaliteit
Er zijn binnen de fruithandel enkele opkomende landen die Spanje graag de loef af willen steken en zich juist in het lage prijssegment steeds meer weten te vestigen. "Voor ons bedrijf speelt dat eerder een kleine rol, aangezien Spanje traditioneel het sterkste teeltland is en op het gebied van zaken zoals kwaliteit, betrouwbare productbeschikbaarheid en flexibiliteit een belangrijke voorsprong heeft."

Voor meer informatie:
Aline Llombart
Llombart Handels- und Treuhandgesellschaft mbH
Industriehof 4
D-77933 Lahr
+49 7821 939752
aline@llombart.de
www.llombart.de 

Publicatiedatum: