Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gary Britz, ELE Trading

Korter Zuid-Afrikaans citrusseizoen eindigt met goede prijzen Valencia's

Het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen komt vroegtijdig ten einde nu de aantallen sinaasappelen en grapefruit in de noordelijke regio's lager uitvallen. De ongewoon hoge voorjaarstemperaturen in Limpopo zorgen voor problemen met de kleuring van Valencia's en in de Kaap zijn er kwaliteitsproblemen ontstaan als gevolg van de wind. 

Ondanks deze perikelen, tijdens dit toch al moeilijke seizoen, zal het seizoen toch op een positieve noot eindigen, nu de prijzen voor Valencia's al drie tot vier weken goed zijn op markten in Zuidoost-Azië (Maleisië en Singapore), China, het Midden-Oosten en Europa, zegt Gary Britz, directeur van ELE Trading. Het bedrijf, dat in 2014 werd opgericht, is nu bezig aan haar zesde seizoen.

"De prijzen in China zijn goed nu het Maanfeest weer voor de deur staat. Iedereen had verwacht dat de prijzen voorafgaand aan deze feestdag zouden kelderen maar het ziet er nu naar uit dat ze standhouden. Ook in Europa zijn de omstandigheden goed. Tegen het einde van het seizoen zullen de prijzen stijgen, nu men zich bewust is van het feit dat de beschikbaarheid van Valencia's lager is."

Delta-Valencia's verpakt in een opvallende doos

Kracht van het bedrijf: Citrus + Zuidoost-Azië
De markten in Zuidoost-Azië, waar men met vaste prijzen werkt en die Gary zijn 'thuisbasis' noemt, zijn stabiel. Het lijkt erop dat de Chinese oogst de markt later zal bereiken en dat vergroot het afzetvenster voor Zuid-Afrikaans fruit, hoewel telers hun seizoen graag beëindigen voor de eerste Turkse sinaasappelen op de markt verschijnen. 

De hogere prijzen later in het seizoen zijn in combinatie met de zwakkere koers van de rand erg belangrijk geweest voor telers, onder meer vanwege de hogere productie- en brandstofkosten. Zonder deze twee factoren zouden de netto-inkomsten per hectare dit jaar matig geweest zijn en dat zou telers nog verder onder druk hebben gezet. 

De kracht van een visuele merkidentiteit
“Wat de meeste mensen niet weten is dat onze naam ELE staat voor de eerste drie letters van het woord 'elephant' , " vervolgt Gary. Het bedrijf heeft gekozen voor een afbeelding van een groene olifant als logo, die overal ter wereld herkenbaar is, ook op plaatsen waar men geen Engels spreekt. 

"Ik heb geleerd dat het op deze markt belangrijk is om een afbeelding op een doos te plaatsten die voor iedereen herkenbaar is. De olifant is een universeel symbool dat staat voor de natuur en Afrika. Het is een vrolijk en jeugdig logo dat ook kinderen aanspreekt. De afbeelding stelt voor hoe het product vanuit de boomgaard in de maag belandt."

Hij vertelt verder dat de kenmerkende zwarte doos met de groene olifant goed ontvangen wordt op de verschillende markten, niet alleen in Zuidoost-Azië en China maar ook in Canada, Afrika, Europa, het Verenigd Koninkrijk en India. 

Op zoek naar leveranciers
De afzet is relatief eenvoudig maar het is het veiligstellen van de aanvoer waar Gary zich de grootste zorgen over maakt. 

"Het belangrijkste aspect van deze sector is de aanvoer. We ontvangen dagelijks wel drie tot voer e-mails met betrekking tot potentiële leveranciers."

"Het aantal citrustelers in Zuid-Afrika neemt niet verder toe," zegt hij. Voor een jonge onderneming als ELE Trading dat zelf geen teeltfaciliteiten heeft maar zich puur met de handel bezighoudt, betekent dit dat zij altijd op zoek is naar nieuwe bronnen voor bevoorrading. 

"We hebben nogal wat telers in het noorden van het land maar we zouden onze kalender graag wat verruimen. We werken ook samen met een aantal leveranciers in de Westkaap maar ontvangen geen voorraden uit de Oostkaap."

"Zodra zich hiervoor een mogelijkheid aandient, dan zullen we deze zeker overwegen. Naast citrus vermarkten we ook druiven, appelen en peren. We hebben echter een sterke positie op de citrusmarkt, wat één van onze voornaamste pijlers was toen we in 2014 begonnen."

Een ander leveranciersbestand voor het bedrijf zijn overige exporteurs die een deel van hun fruithandel in Zuidoost-Azië toevertrouwen aan ELE-Trading. "Dankzij de ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, ken ik deze markt inmiddels door en door."

 

 

Voor meer informatie:
Gary Britz
ELE Trading
Tel: +27 21 976 0604
www.eletrading.co.za

Publicatiedatum: