Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Miguel Ángel Jiménez Bosque, van Jimbofresh over de Lililup meloen:

"De smaak is van belang en de maat ook"

"Het meloenenseizoen begon normaal, maar afgelopen winter was zachter dan gebruikelijk, wat zorgde voor een fantastische vruchtzetting en een zeer goede vegetatieve kwaliteit", vertelt Miguel Ángel Jiménez Bosque, van Jimbofresh. "In de maand april hadden we echter te maken met meer dan 100 liter neerslag, hetgeen ervoor zorgde dat de meloenen een deel van hun wortels verloren, met fruitverlies als gevolg. De eerste meloenen leden hier erg onder en de opbrengst en kwaliteit werden aangetast", voegt hij toe.

Volgens Miguel Ángel is de situatie verbeterd na deze problemen met het eerste fruit. "De eerste aanplanten van het midden- en late seizoen doen het beter aangezien de weersomstandigheden gunstiger zijn. Toch is het weer nog niet zo zomers als het zou moeten zijn. Het is nog steeds fris, met veel wind en met af en toe neerslag, waardoor de meloenen wat vertraagd zijn en de maten te klein zijn. Het is al met al een enigszins ongebruikelijk seizoen. We ramen dat de fruitoogst over het algemeen, als we het hebben over het aantal kilo's per hectare, ongeveer 20-25% kleiner zal zijn. Er is namelijk minder fruit per plant en het fruit dat er is, is kleiner".

Het seizoen begint pas net en het is wellicht nog te vroeg om iets over de prijzen te zeggen, hoewel Miguel Ángel stelt dat er "een duidelijke voorkeur is voor fruit met een goede smaak. Dit is onze belangrijkste waarde. Daarom werken we aan onze exclusieve variëteiten, zoals Lililup, Okashi en Jimbee. De tevredenheid van onze klanten met deze meloenen neemt steeds meer toe, evenals hun vertrouwen in deze smaakvolle, unieke en innovatieve producten. Ze ontvangen zeer positieve feedback van consumenten.

Lililup: "de smaak is van belang en de maat ook"

"Vanaf het begin hebben we in ons bedrijf duidelijk ingezet op smaak en innovatie en werkten we met exclusieve variëteiten, met verschillende concepten en nieuwe formaten, waarbij de maat een zeer belangrijke factor is. Kleine "on the go" (water)meloenen zijn een duidelijke trend, die begint in gezinnen, die steeds kleiner worden. Consumenten willen bovendien meer weten over wat ze eten en optimaal genieten van het product. Ze willen dat het gezond is en ook aan al hun andere eisen voldoet. Daarom hebben we dit seizoen een nieuwe meloen geïntroduceerd: de Lililup".

"We weten dat er nog veel te doen is. We zijn ons bewust van trendveranderingen en de voorkeur voor een gezond en lekker product, maar 90% van de meloenenteelt bestaat uit meloenen met een lange cyclus en slechts ongeveer 10% bestaat uit traditionele variëteiten. Deze zijn namelijk moeilijker te telen met lagere rendementen. Dit vereist meer vakmanschap", voegt Miguel Ángel toe

"De Lililup is een kleine meloen, een meloen met persoonlijkheid, zoals we het graag onder woorden brengen. Deze meloen komt tegemoet aan de huidige behoeften van consumenten. Vanwege zijn kleine formaat biedt de Lililup nieuwe mogelijkheden voor het eten van dit fruit: je kunt hem meenemen naar het werk of naar school of waar dan ook naartoe en bovendien kun je hem met een lepel eten. De Lililup heeft sappig vruchtvlees en een zoete smaak en is zeer geschikt om dagelijks te eten. Smaak en een nieuwe leefstijl staan centraal in deze verandering".

"De Lililup wordt grotendeels geteeld in Spanje in de maanden juni, juli, augustus en september. We verwachten echter dat de consument dit product twaalf maanden per jaar zal willen hebben. Daarom hebben we onze oogst in Senegal uitgebreid en zijn we begonnen met tests in Brazilië, waar we dit jaar met een lokale teler zullen gaan samenwerken om de Lililup twaalf maanden per jaar te kunnen leveren evenals de Okashi. De Lililup zal in de maten 10 en 12 afgezet gaan worden in dozen van 40x30 met een gewicht van tussen de 400 en 450 gram en van tussen de 450 en 550 gram, een ideaal gewicht om mee te nemen. De meloen zal vanaf dit seizoen beschikbaar zijn in de winkelschappen.

"Naast de Lililup zijn we ook bezig met een nieuw concept van 'mini-mini-watermeloen', onder het merk Kisy. Het gaat om een watermeloen met een gewicht van tussen de 600 en 800 gram, met een sappige frisse smaak en een knapperige textuur. We verwachten een goede acceptatie van deze meloen, die net als de Lililup de mogelijkheid biedt om op iedere willekeurige plek geconsumeerd te worden met talloze mogelijkheden".

Meer informatie:
Jimbofresh
Miguel Ángel Jiménez Bosque                                                              T +34 968 972 390
M +34 626 022 485
F +34 968 337 726
e-mail: miguelangel@jimbofresh.com 
www.jimbofresh.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven