Joël Boyer, Boyer - Philibon:

"Weer een atypisch jaar voor de Franse meloenen"

Ook dit jaar heeft klimaatverandering een sterke invloed op het meloenenseizoen. Net als ander zomerfruit heeft de meloenverkoop last van het slechte weer. Dit slechte weer verstoort zowel de teelt als de consumptie van meloenen.

"Vorig jaar hadden we tussen 10 en 20 juni twee weken achter elkaar zeer slecht weer, wat gevolgen had voor de eerste oogsten in juli in het zuidwesten en middenwesten van Frankrijk. Dit jaar is de periode van slecht weer geïntensiveerd, omdat deze is gespreid over een periode van twee maanden, die volgens de voorspellingen half mei is begonnen en half juli zal eindigen,” vertelt Joël Boyer van de gelijknamige firma Boyer.

Een verminderde oogst in het zuidwesten en het middenwesten van Frankrijk
De meloenenoogst is half juni gestart in de teeltgebieden in het zuidwesten en middenwesten van Frankrijk. Het vochtige weer dat in de grotere westelijke helft van Frankrijk aanhield, bevorderde echter het uitbreken van ziekten op diverse percelen. "Op de meloenen hebben we eind juli vruchtdruppels gevonden in verschillende teeltgebieden. Dit betekent dat we vanaf eind juli tot de eerste tien dagen van augustus minder grote opbrengsten krijgen. Na 15 augustus zal de oogst meer op gang komen.”

In het zuidoosten concurrentie van meloenen uit Spanje
In het zuidoosten van Frankrijk kwamen de meloenen rond de gebruikelijke tijd aan: "Het zuidoosten van Frankrijk heeft nauwelijks last gehad van het slechte weer dat we in het westen hebben meegemaakt. Het rijpingsproces is normaal verlopen, dus de meloenen waren half juni klaar om te worden geoogst en zullen nog de hele maand juli met constante kwaliteit stuk voor stuk klaar zijn om geoogst te worden. Wel was er sprake van vertraging vanuit Spanje waar de lente ongewoon regenachtig en vochtig was. Hierdoor hebben veel meloenvelden vertraging opgelopen bij de oogst in juni. Dit zette de markt op zijn kop door een gelijktijdige aanwezigheid van Franse en Spaanse meloenen.”

Matige consumptie
Het weer had niet alleen een impact op de teelt, maar vertraagde ook de verkoop enorm: "Omdat meloen zeer weersgevoelig fruit is, is er direct veel minder van geconsumeerd. Eind juni/begin juli was de situatie op de markt vrij slapjes. Daarnaast merken we dat bij sportevenementen als het WK of het EK voetbal de consumptie van meloenen daalt. Mensen stappen daarbij over van AGF naar fastfood. Ze koken minder en gaan meer naar bars. We hopen allemaal dat de consumptie medio juli bij goed weer weer op een gebruikelijk niveau uit zal komen."

Voor meer informatie:
Joël Boyer
Boyer
+33 (0)6 07 63 85 73
joel.boyer@philibon.com 
www.philibon.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven