Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ongecontroleerde concentratie in Spaanse groenten- en fruitafzet"

De introductie van het kersenmerk Sakura, afkomstig uit Extremadura, valt samen met een uitstekende start van het kersenseizoen in Valle del Jerte. Het Sakura-merk biedt verschillende soorten kersen, waaronder de California en Lapin, met een granaatappelrode kleur, uitstekende uiterlijke eigenschappen en een voortreffelijke smaak. De kersen zijn zowel met als zonder steeltje verkrijgbaar.

"Onze kersen groeien in Cabezuela del Valle, Valle del Jerte en worden op verschillende hoogtes geteeld tussen de 400 en 1.200 meter. De geografische situatie zorgt voor maximale opbrengsten vanaf het begin van het seizoen tot ongeveer 20 juli. De vroege variëteiten zoals de Bourlat hebben nauwelijks te lijden gehad onder cracking als gevolg van het weer. De rest van de variëteiten is niet aangetast. Ik heb op de markt geen enkele kers gezien zoals degene die we dit seizoen oogsten, met een uitstekende smaak, een goede maat en een aantrekkelijk uiterlijk", stelt Francisco Riego, algemeen directeur van Martimar.

"Het merk Sakura wekt interesse en kent een uitstekende acceptatie dit eerste jaar. Momenteel zetten we af in Andalusië, de Canarische Eilanden en Portugal, maar we hopen onze markt uit te breiden. We leveren aan alle marktsegmenten, zoals de retail, groothandel en winkelketens", legt Francisco Riego uit.

Martimar zet de Sakura-kersen af in dozen van twee kilo, in de vestigingen van Mercasevilla en Mercamálaga.

De kwaliteit van een merk: hand in hand met de telende partners
"Op strategisch niveau is het zowel op de Canarische Eilanden als in de rest van het land en in Europa van essentieel belang om duurzame relaties op te bouwen met eersteklas telers. Op basis van deze filosofie van differentiatie en continue verbetering ontstaan merken als Sakura, hand in hand met onze partners op de plaats van herkomst", vervolgt Francisco Riego Ramos.

"Momenteel bevindt de afzet van groenten en fruit zich in een fase van ongecontroleerde concentratie. Veel koopaanbiedingen zijn afgewezen. We houden van wat we doen en we zijn ervan overtuigd dat onze klanten en werknemers in een multinationale organisatie service en kwaliteit zouden verliezen. En wij zouden onze identiteit ontkennen", geeft de directeur aan.

Van links naar rechts: Alberto Riego Ramos, Francisco Riego Ramos, Miguel Ángel Riego Ramos en Francisco de Asís Riego Martín

"In het begin, toen we alleen maar Canarische banaan en een beetje tomaat afzetten, richtten we ons sterk op het groothandelskanaal. In de loop van de tijd is het retailkanaal goed geworden voor bijna 20% van onze jaaromzet, en inmiddels hebben we business units die gespecialiseerd zijn in de aandacht voor de retailer en de horeca-klant", vertelt Riego.

Eind 2013 opende Martimar een afdeling die is gespecialiseerd in de afzet van tropische en exotische producten (onder andere yucca, avocado, paddenstoelen, ananas, mango en aromatische kruiden), een groen assortiment en een indrukwekkend aanbod aan kant-en-klaarproducten.

Investeringen en menselijk kapitaal om te concurreren met grote bedrijven
"We geloven in wat we doen en in hoe we het doen, samen met klanten en leveranciers. Een groot personeelsteam en de vastberadenheid van onze familie, in combinatie met inzet en volharding, maken het mogelijk om onze positie te verstevigen in een sector die overheerst wordt door grote bedrijven. Dat we een familiebedrijf zijn betekent niet dat we minder investeren, maar juist het tegenovergestelde. In de afgelopen jaren hebben we onze faciliteiten in Sevilla en Málaga uitgebreid, onze verwerkingscentra op de Canarische Eilanden verbeterd, nieuwe bedrijfstakken opgestart en human resources- en marketingafdelingen opgericht. We investeren al onze winst in verbetering. Het is de enige manier om concurrend te blijven", besluit de algemeen directeur van Martimar.


Francisco Riego Ramos, algemeen directeur Martimar

Momenteel bevindt het bedrijf zich in het certificeringsproces voor biologische producten. Er wordt gewerkt aan een duurzaam verpakkingscentrum, en er wordt gekeken naar nieuwe locaties.

Dit jaar viert Martimar zijn 50-jarig bestaan. Na een halve eeuw als groothandelaar bereikte het bedrijf in 2018 een volume van 32,1 mln kilo aan groenten en fruit, en een omzet van €36,13 mln.

 

Meer informatie:
Martimar
Cristina Mauleón Marín
Responsable de Marketing y Comunicación Mercasevilla nave 3
41020 Sevilla 
T: + 34 954 99 88 10
F: + 34 954 67 51 71
marketing@martimar.com
www.martimar.com

Publicatiedatum: