Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Deze week komt de watermeloenmarkt wellicht op gang"

"Momenteel komt de verkoop langzaam op gang. Deze situatie is voornamelijk te wijten aan de weersomstandigheden die niet gunstig zijn voor Frankrijk, zelfs niet voor Europa.", vertelt André Diogo - verantwoordelijke voor Mighirian Frères- over de watermeloen die in het bijzonder een fruitsoort is die afhankelijk is van het weer. " Bij een warme dag van 30°Celsius kunnen we soms met 15 paletten koopwaar niet tegemoet komen aan de vraag. Wanneer de dag erna de temperatuur naar 15°C. zakt, zijn twee paletten soms al te veel."

Een evenwichtige markt

"Begin april zijn we begonnen met de afzet van de eerste watermeloen en we mogen zeggen dat de weersomstandigheden niet mee zaten om grote volumes te oogsten. Maar aangezien het weer ook de verkoop beïnvloedt, is de markt in evenwicht.

Uiteindelijk hebben we voldoende aanbod om aan de vraag tegemoet te komen, zelfs al zijn de teeltkosten momenteel relatief laag."  André denkt dat de situatie snel zal verbeteren: "We wachten op normale temperaturen voor deze seizoensperiode van het jaar. Dit zou de markt op gang kunnen brengen. Vorige week merkte ik al dat het verkooptempo stijgt. Ik ben alvast begonnen de volumes te verhogen. Als het weer meezit, kunnen we gemakkelijk tot 50 à 70 paletten per week bereiken. Maar in dit geval riskeren we dat de productie niet kan volgen met hogere prijzen tot gevolg."

In Parijs werken we samen met het merk Bollo

Sinds een tiental jaar werkt André samen met het Spaanse merk Bollo: "Ik ben ze zelf gaan opzoeken toen ik een kwaliteitsproduct zocht. Ik proefde deze watermeloen tijdens een vakantie en was er heel tevreden over. Je komt het merk vaak tegen binnen de export en ook op de Spaanse en Franse markt. Met Bollo werk ik samen op de Parijse markt. Het is een eerder hoog kwalitatief product met voldoende behoud van een goede kwaliteits-prijsverhouding". Het bedrijf handelt onder het merk Bollo ook in sinaasappelen, citroenen, pompelmoezen, evenals bladloze clementines.

De groep Blampin Fruits van de Mighirian Frères

Op 18-jarige leeftijd ging André in het bedrijf van start als voorbereider van de bestellingen, vandaag is hij er verantwoordelijk voor. Hij kent het familiebedrijf dus zeer goed dat sinds de periode van de Parijse Hallen bestaat en dat als topproduct de tomaat heeft die 60 à 65% van hun verkoopcijfer voor zich neemt. Sinds eind 2016 gingen de voormalige bestuurders, die de neef en schoonzoon zijn, met pensioen. Het bedrijf werd toen verkocht aan de groep Blampin Fruits dat 12 bedrijven huisvest in Frankrijk: Mighirian Frères, Blampin fruits imports, Kerleguer, Frugisol in Rungis, Bauza rouen, Couton Tours, Blampin thermes Lyon, Blampin Marseille, Blampin Nice, Solor Perpignan, Favarel en Soulage Toulouse. 

Meer info :
André Diogo
Mighirian Frères Groupe Blampin fruits
38 Avenue de Lorraine,
94550 Rungis Complexe – France
Tél. : +33 (0) 7 76 09 85 24
andre.mighirian@live.fr  
www.blampinfruits.com  

 

Publicatiedatum: