Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aardappelgroothandelaar Adri van Egmond:

"Aardappelen moeten er blank uitzien, vast koken en weinig kosten"

Tholen - Al bij de start van het Food Center in Amsterdam in de dertiger jaren van de vorige eeuw was Aardappelgroothandel van Egmond één van de zeventig aardappelgrossiers op de markt. Adri van Egmond is als derde generatie het familiebedrijf altijd trouw gebleven, maar weet niet of hij de veranderingen die aanstaande zijn op de markt nog mee gaat maken. "Wij zijn als het ware in de aardappelen opgegroeid. Mijn kinderen zien het niet meer zitten om 70 uur per week te werken en daar kan ik ze niet eens ongelijk in geven."


Adri van Egmond

"Toen het Food Center van start ging, was het gelegen aan de rand van de stad. Inmiddels is er zoveel omheen gebouwd dat we in het centrum zitten. In de nieuwe plannen blijft de halve markt bestaan en wordt de andere helft ingeruimd voor woningbouw. Het heeft me eerlijk gezegd wel verbaasd dat het nieuwe Food Center op deze locatie blijft. Door de drukte in de stad wordt het er namelijk niet makkelijker op om je handel op te halen", vertelt Adri. Was het in de tijd van zijn opa nog een felle concurrentiestrijd op de markt, inmiddels wordt er tussen de paar overgebleven aardappelgrossiers goed samengewerkt. "Ik zal geen klant weigeren, maar we doen niet aan klantjepik en helpen elkaar waar het kan."

"Mijn klantenkring bestaat hoofdzakelijk uit detaillisten, allochtone winkels, jongens die zelf patat maken en horecazaken. Maar het aantal Hollandse groenteboeren is alleen maar afgenomen. In elke groentewinkel die sluit, komt er een Turkse of Marokkaanse winkel voor terug. Nu eet die allochtone doelgroep nog genoeg aardappelen, maar het is jammer dat ze alleen naar de prijs kijken. Een Hollandse groenteboer kon nog weleens een extraatje geven voor een kwalitatief aardappeltje, maar dat is er bij deze doelgroep niet bij", constateert de aardappelhandelaar. "Het aantal zaken dat zelf verse friet snijdt is de afgelopen jaren fors toegenomen, maar inmiddels heeft ook die groei zijn plafond wel bereikt."

De allochtone klantenkring heeft er wel voor gezorgd dat Van Egmond naast aardappelen en uien ook wat meer producten aan ging bieden. "Die klanten gingen vragen om wat gember, pompoenen of sjalotten, dus die ben ik er van lieverlee ook bij gaan leveren. Maar de hoofdmoot bestaat absoluut nog uit aardappelen en uien. Daarbij heb je hier op de markt wel wat voordeel van het brede publiek dat op de hier zijn handel komt halen. Ook de visboer neemt hier makkelijk een paar kisten uien mee."

Met name de uien zijn dit jaar extreem duur. "Je moet je prijzen aanpassen en dan worden ze voor sommige klanten te duur. Dit jaar heb ik wel gemerkt dat er daardoor minder kilo's werden verkocht. Anderzijds is de marge wel groter. Op een prijs van 40 cent kun je makkelijker een dubbeltje maken dan dat de uien 10 cent waard zijn", concludeert de handelaar. "Inmiddels bieden we al Chileense uien aan en we gaan ook alweer rap over op de Spaanse uien."

Het importpakket voor aardappelen bestaat momenteel uit Italiaanse Doré, Marokkaanse Nicola's en Santé-aardappelen van Malta. Zelf importeren doet Van Egmond overigens niet. "Mijn omzet is hiervoor te klein en ik vind het ook wel makkelijk om de handel bij de Nederlandse verpakkers te betrekken. Zo is De Koster mijn vaste leverancier van de Hollandse uien", vertelt Adri.

Over de aardappelconsumptie is de handelaar niet al te optimistisch. "Er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven en ik vind dat er weinig naar kwaliteitsaardappelen gekeken wordt. Overigens zie ik ook geen ruimte voor nieuwe rassen, dat zie je ook in de supermarkten, die met kleurcodes werken. Aardappelen moeten er tegenwoordig blank uitzien, vast koken en weinig kosten!"

Voor meer informatie:
G.C. van Egmond
Centrale Groothandelsmarkt 171
1051 LJ Amsterdam
Tel: 020-6822082
info@gcvanegmond.nl