Ondernemers op Siciliƫ lopen steeds vaker voorop als het gaat om de Europese landbouweconomie. Nadat de eerste Siciliaanse bloedsinaasappelen een paar dagen geleden via zeetransport in China aankwamen, is het nu tijd voor de eerste zending door de lucht.
De eerste lading zal op 19 april in Shanghai aankomen. "Rosaria-sinaasappelen reizen alleen eerste klas", zegt Aurelio Pannitteri schertsend.
"De overeenkomst werd gesloten door webgigant Alibaba, waarmee we een partnerschap zijn aangegaan en we verwachten dat dit uitstekende resultaten zal opleveren."
Tijdens de gesprekken met Distretto Agrumi di Sicilia vorig jaar had Alibaba al belangstelling getoond voor de Siciliaanse bloedsinaasappelen. De Chinese markt biedt een potentieel van 552 mln consumenten die deel uitmaken van een premium-netwerk. De webgigant is een van de belangrijkste bedrijven ter wereld met een omzet van $ 768 miljard in 2018.
De Aziatische markt heeft een enorm potentieel voor Italiaanse producten. De Siciliaanse bloedsinaasappelen zijn dan wel een soort hype-niche in zo'n gigantische markt, maar hiermee krijgt Italiƫ wel de mogelijkheid om gewassen van buitengewone kwaliteiten te promoten.
"Er zijn 20 pallets met 2000 kratten onderweg. Dat is natuurlijk een kleine hoeveelheid vergeleken met de sinaasappelen die over de weg naar Noord-Europa worden verzonden, maar het vergt nog steeds veel werk vanuit logistiek oogpunt."
Alibaba stelt de technologische infrastructuur beschikbaar en staat hiermee aan de basis van een digitale marktplaats die kleine en middelgrote bedrijven en grote merken in staat stelt om producten en diensten op mondiaal niveau te leveren. De webgigant wil het gemakkelijk maken om overal zaken te doen.