Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Henk Stigter (NVWA): "Markttoegang is één, marketing is twee!"

Toegang tot nieuwe markten centraal bij ledenvergadering comité Fruithandel

Tholen - Zo'n dertig hardfruithandelaren waren gisteren present bij de ledenvergadering van het comité fruithandel van Frugi Venta in Enspijk, waar het thema 'toegang tot nieuwe markten' centraal stond. Voorzitter Jan Timmermans stond in zijn openingswoord stil bij het verschil met vorig seizoen. "We gaan van 'hoe komen we eraf' naar 'hoe komen we eraan'." Wout van Es, Kees Oskam en Kees van Ossenbruggen werden in het comité benoemd als vervangers van Michael Aagaard, Gerrit van Leeuwen en Gert Bouman.


Jan Timmermans

Vervolgens hield Frugi Venta-directeur Gert Mulder een inleiding over de positionering van Frugi Venta in verband met de aanstaande opheffing van het PT en HBAG Groenten en Fruit. Mulder gaf aan dat de overheid zich steeds meer aan het terugtrekken is. "Er zit een hoop kennis bij het PT op het gebied van bijvoorbeeld marktonderzoek en voedselveiligheid. We onderzoeken hoe we die kennis kunnen behouden en daarvoor hopen we tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) een actieplan te presenteren als voorstel."


Gert Mulder

De Frugi Venta-directeur gaf wel aan - "ook al mag ik dat van mijn voorzitter eigenlijk niet zeggen" - dat er toch wel tot maar liefst 50% in de kosten gesneden kon worden, waardoor er nog een extra collectieve bijdrage van de leden wordt verwacht van 0,75 tot 1,5 miljoen euro. Daarnaast gaf hij aan dat er naast de collectieve generieke gelden ook collectief specifieke bijdrages kunnen worden gevraagd voor specifieke producten of projecten. "We mikken op een verlaging van de kosten bij gelijkblijvende activiteiten."


Kostenplaatje

De fusiegesprekken met producentenorganisatie DPA zijn volgens Mulder vrijwel rond. "De gesprekken zijn in een enorme stroomversnelling en dit leidt absoluut tot een voorstel richting de ALV. We functioneren vrijwel als een twee-eenheid."

Henk Stigter van de NVWA hield vervolgens een presentatie over de voortgang van het dossier om toegang van Nederlandse Conférence-peren te realiseren op de Chinese markt. Dat dit een weg van een lange adem is, bleek wel uit de presentatie van Henk. "Nederlanders en Chinezen hebben een drive en handelsgeest gemeen. Alleen is men in China nog niet altijd gewoon om zo hard te lopen als in Nederland."


Henk Stigter

Henk lichtte het proces toe om een bilateraal overleg op de agenda te krijgen, waarna de Chinezen een rapport maakten waarbij er 132 bacteriën en schimmels op peren overbleven. "Dit viel uiteindelijk terug te brengen tot een compactere lijst, die uiteindelijk terug te leiden worden tot de fruitmot en bacterievuur, maar daar gaat wel een hele tijd overheen."

Uiteindelijk leidde het werk wel tot een inkomende handelsdelegatie in september, waarbij twee Chinese dames de Nederlandse perenketen bezochten. Henk kijkt terug op een geslaagde week. "Je kunt alle problemen niet oplossen, maar je kunt wel veel voorkomen met een bezoek. De Chinezen waren onder de indruk van de technische snufjes en traceability, maar begrijpen niet dat er rotte peren onder de boom liggen. Je moet daarom veel uitleggen."



Bij de aanwezige handelaren riepen de importbelemmeringen wel de vraag op waarom er wel volop Chinees product wordt geïmporteerd. Henk gaf aan dat de Chinese wetgeving anders geregeld is, maar dat er ook voor een groot deel marktprotectionisme achter schuilt. "Als Europa zijn we enorm open en liberaal. Ook een compleet andere problematiek als de Aziatische boktor heeft een vertragend effect op deze dossiers. Ook België, dat wel toegang heeft tot de Chinese markt met Conférence-peren, laat het achterste van haar tong niet zien."

Dat werd beaamd door Inge Ribbens van Frugi Venta. "De Verenigde Staten heeft nu toegang met haar peren tot de Chinese markt, waarbij er een soort van uitruil heeft plaatsgevonden met Chinese peren op de Amerikaanse markt. Als sector maken we ons nu ook hard om dit te bewerkstelligen met een ketenbreed plan van Greenport Holland International, waar bijvoorbeeld ook kassenbouwers in zijn vertegenwoordigd om de Chinezen teelttechnisch te ondersteunen met als tegenprestatie de export van het Nederlandse product."

"Ik snap dat u als exporteur graag zo snel mogelijk aan de gang wil en we spannen ons in, maar het is niet eenvoudig. Men is twintig jaar bezig geweest om varkenspootjes naar China te mogen exporteren. Nu zijn al die pogingen inmiddels wel in twee maanden terugverdiend", betoogde Henk Stigter. Hij had ook nog duidelijke boodschap voor de Nederlandse exporteurs. "Markttoegang is één, maar marketing is twee. Tijdens mijn bezoeken in China blijkt dat het uiterlijk van de Conférence-peer in Hong Kong en China niet aanspreekt. Ze zullen echt overtuigd moeten worden met de smaak van de Conférence-peer."

Van samenwerking tussen de exporteurs bij de export naar Hong Kong - die wel is toegestaan en in veel gevallen een doorvoerhaven is naar China - is volgens Jan Timmermans momenteel absoluut geen sprake. "Afgelopen seizoen beconcurreerden we elkaar met wel tien exporteurs op de markten in Hong Kong. Dit heeft wel degelijk een prijsverlagend effect. Anderzijds komen door de lagere prijzen de Conférence-peren wel bij veel meer consumenten in Hong Kong in de mond en dat is een goede zaak, want uiteindelijk moeten zij op smaak worden overtuigd."

Morgen volgt op deze site een verslag van de presentatie, die Cindy van Rijswick van Rabobank International hield over nieuwe exportbestemmingen, ontwikkelingen in de afzetketen en concurrentieverhoudingen.