Italië: nieuwe citruslijn voor de Duitse markt

"We zijn net begonnen met het seizoen van de Tarocco sinaasappel en we zijn gestart met het oogsten van het citrus uit de zogeheten vroege rijpingsgebieden. Het gaat om de Tarocco Nocellare en de Tarocco 2062 en dit betekent dat we natuurlijk gerijpt citrus kunnen garanderen. Vergeleken met vorig seizoen heeft het citrus een hoger kwaliteitsniveau, de grootte is gemiddeld genomen groter, de kleur is goed en het suikerniveau ligt rond de 12 à 13 graden brix." Dat zegt Stefano Restuccia, verkoopmananger bij de Siciliaanse telersorganisatie Op Red Co.P.

"Het enige nadeel uit zich in de beperkte volumes en dat komt omdat we op Sicilië een diepgaande verandering doormaken die heeft geleid tot de uitroeiing van oude, bittere onderstammen. Dit betekent dat de groei van nieuwe planten nog aan de gang is en dat deze boomgaarden langzaam maar zeker in productie gaan. In de komende 4 à 5 jaar zullen we de kwaliteit van het citrus voortdurend zien groeien als gevolg van de toenemende beschikbaarheid. De rassen zijn extreem resistent en zullen ons in staat stellen een groot deel van de marketingkalender te dekken met belangrijke rassen zoals Tarocco Ippolito, Tarocco Rosso, Tarcco TVD en Sant'Alfio", zegt Stefano.

De telersorganisatie beschikt over 700 hectare grond in Sicilië. Daarbij groeit de organisatie dankzij het vertrouwen van partners op de groothandelsmarkten waardoor de omzet de afgelopen jaren met ongeveer 40% is gestegen.

"Wat betreft de afzet zal het met de Tarocco waarschijnlijk niet zo snel gaan want momenteel is de clementine uit Calabrië degene die de markt aanvoert. Daarmee blijft er een stuk minder ruimte over voor het Navel segment."

Het Navelseizoen kwam traag op gang door een aantal oorzaken. Het koude weer kwam later dan normaal is voor de tijd van het jaar en de Navel sinaasappels hadden moeite met het kleuren.

"Deze problemen waren op 19 november opgelost toen we zijn gestart met het oogsten van het citrus in natuurlijke rijping. Hierdoor hadden we kwalitatief gezien een superieur product. Het gevolg hiervan was dat we een nieuw standaard konden zetten. Met betrekking tot de afzet van de Rode Sinaasappel verwachten we dat het een belangrijk seizoen wordt, omdat het echt Siciliaans is", zegt Stefano.

"Ik ben van mening dat we de rode sinaasappel als een nicheproduct moeten beheren. Hierbij moeten we gebruik maken van de trend die nu speelt waarbij consumenten aandacht hebben voor gezonde producten en bereid is om ervoor te betalen als het de waarde erkent. En dan bedoel ik lokaal citrus dat geteeld is volgens duurzame voorschriften die de gezondheid en het milieu respecteren. We zouden kunnen zeggen dat Italianen eerst kiezen voor ‘made in Italy’ omdat zij de kwaliteit en gezondheid ervan erkent. Dit betekent ook dat zij naar citrus uit andere landen kijken als er geen nationaal citrus beschikbaar is."

"Vanuit internationaal oogpunt werken we samen met onze Duitse partner aan een co-brandinglijn voor de bescherming van de BGA Siciliaanse rode sinaasappel. We concentreren ons op de Tarocco om de beperkte volumes van Arancia Moro te vervangen. Vanaf nu zijn we van mening dat de enige manier om beschikbaarheid te hebben voor de markten, is om de focus op de Tarocco te verleggen. Dit betekent dat het noodzakelijk is om periodiek van ras te veranderen om constant op de markt aanwezig te zijn met een sinaasappel met uitwendige kleur en inwendige pigmentatie die het merk waardig is", luidt de conclusie.

Contact:
O.P. Red Co.P
Via Palermo 251/D
95046 – Palagonia (CT) Italië 
Tel.: (+39) 095 7945044
Email: comm@redcop.it
Web: www.redcop.it

 

 


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019