Prijzen voor Chinees fruit nemen toe

Nu de seizoenen aan het veranderen zijn, komt er in groot volume vers fruit op de Chinese markt. Als de prijzen van dit jaar worden vergeleken met die van vorig jaar, is duidelijk te zien dat de prijzen fors zijn toegenomen. Een duidelijke reden hiervoor heeft te maken met het weer. De totale opbrengst van de oogst is in verhouding met vorig jaar afgenomen vanwege de extreme weersomstandigheden van dit jaar. Er zijn echter ook andere redenen voor de hogere prijzen aan te wijzen, die minder duidelijk aanwezig zijn. De prijzen voor Chinees fruit zijn al ruim voor de genoemde weersomstandigheden aan het toenemen en zullen waarschijnlijk ook in de toekomst steeds hoger worden.

Steeds betere kwaliteit van Chinees fruit
In vergelijking met 10 jaar geleden wordt er in China veel meer fruit geïmporteerd. Terwijl China steeds meer toegang tot zijn markten gaf, zijn er meer fruitimporteurs in China actief geworden. In sommige sectoren is de markt in zoverre veranderd, dat importfruit alom aanwezig is. Door deze ontwikkeling zijn consumenten, leveranciers en telers anders naar Chinees fruit gaan kijken.

Een aantal teeltgebieden in China importeert al geruime tijd fruit. Dit geldt met name voor het zuiden van China. Telers hebben net zo lang met deze buitenlandse rassen geëxperimenteerd tot ze ook goed konden worden geteeld op Chinese grond. Het fruit dat bij deze telers afkomstig is, is wat smaak en andere kenmerken betreft nauwelijks nog te onderscheiden van geïmporteerd fruit.

Verder is China bezig met verbeteringen en innovaties op het gebied van teelttechnologie. Telers zijn bijvoorbeeld veel meer gebruik gaan maken van glastuinbouw. Ook wordt er geëxperimenteerd met nieuwe teeltmethodes, die in het buitenland zijn ontwikkeld. Dit heeft geleid tot een verbeterde kwaliteit van Chinees fruit.

Verder heeft de stabiele economische groei van China ervoor gezorgd dat de algemene levensstandaard in de laatste jaren is verbeterd. Consumenten hebben meer besteedbaar inkomen en kunnen meer uitgeven aan levensmiddelen. Hierdoor is het consumentengedrag in China verschoven van een focus op kwantiteit naar een focus op kwaliteit. Als telers en handelaren de kwaliteit van hun fruit kunnen verbeteren, zijn consumenten bereid hier meer voor te betalen. Het marktaandeel aan fruit van topkwaliteit is nog steeds relatief klein. Door de vraag vanuit de consument naar deze kwaliteit zullen de prijzen op de markt uiteindelijk toenemen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven