Gareth Edgecombe, T&G Global

Kersverse T&G directeur kijkt uit naar nieuwe uitdaging

Er is het afgelopen jaar heel wat veranderd bij T&G Global. Zo kreeg het onder meer een nieuwe directeur. Vijf maanden geleden werd Garteh Edgecombe aangesteld als CEO en sinds acht weken is hij werkzaam in zijn nieuwe functie. Gareth was voorheen directeur bij Coca Cola en Campbells in de regio Azië-Pacific. De AGF-sector is nieuw voor  hem maar hij hoopt zijn ruime ervaring ook binnen deze branche toe te kunnen passen. “Bij verse AGF tikt de klok altijd door, vanaf de teelt tot aan het moment dat de producten de consument bereiken en dat maakt deze sector totaal anders. De overige aspecten, zoals het samenwerken met klanten en leveranciers, komen echter wel grotendeels overeen. Ik heb veel ervaring opgedaan in de regio Azië-Pacific en ben vertrouwd geraakt met de markt daar. Het begrijpen van de dynamiek van al deze zo uiteenlopende verscategorieën is nog wel een uitdaging,” begint Gareth.

Over de recente verkoop van het kiwisegment aan Seeka vertelt Gareth dat het een kwestie van focus was: “T&G is een bedrijf dat zich bezighoudt met diverse categorieën in vele landen. Onze huidige strategische evaluatie is erop gericht te bepalen waar onze focus ligt om een duurzame groei te kunnen realiseren.”

Appelen
T&G is van oudsher bekend als leverancier van appelen aan het noordelijk halfrond buiten het seizoen. Tegenwoordig levert het bedrijf niet alleen appelen tijdens het laagseizoen maar is het ook zelf actief in de appelteelt op het noordelijk halfrond. Gareth: “We zijn nu bijna aan het einde van het Nieuw-Zeelandse appelseizoen gekomen en schakelen binnenkort over op de aanvoer uit de Verenigde Staten en Europa. We verwachten een soepele overgang tussen de aanvoergebieden. De handelsoorlog die momenteel gaande is tussen de Verenigde Staten en China heeft zijn weerslag op markten wereldwijd en zal ook T&G op één of andere manier raken. Het is nu echter nog te vroeg om hier iets zinnigs over te zeggen.”

T&G teelt al een aantal jaar de rassen Envy en JAZZ in de Verenigde Staten. Gareth legt uit dat deze appelrassen nauwelijks zullen lijden onder het huidige handelsconflict omdat ze voornamelijk voor de lokale markt bestemd zijn. Ook premium maten zijn minder gevoelig voor marktschommelingen. Hij voegt er aan toe dat de situatie mogelijk aantrekkelijke kansen zal creëren op de Chinese markt.

Zachtfruit
Zachtfruit is op dit moment de snelst groeiende categorie en past perfect binnen de trend voor gezond ‘snacken’, die volgens Gareth sinds kort in opkomst is. Vorig jaar tekende T&G een exclusieve licentie-overeenkomst met Plant & Food Research voor 16 blauwebessenrassen in Australië. Gareth: “Om op deze markt te kunnen concurreren, moeten we een goede aanvoer en voldoende capaciteit hebben op de wereldmarkt. Er wordt veel energie gestoken in nieuwe rassen en de overeenkomst met Plant & Food Research en de Fall Creek Farm kwekerij in de Verenigde Staten is hier een goed voorbeeld van.”

Druiven
Dit jaar worden de eerste commerciële volumes druiven van T&G’s teeltbedrijf in Peru verwacht. “We exporteren de druiven dit seizoen vanuit Peru naar Noord-Amerika en Azië. De omstandigheden voor de druiventeelt zijn optimaal in Peru en we brengen de wensen van de verschillende markten in kaart. Hierbij kunnen we onze kennis van de diverse markten goed gebruiken. Onze eerste oogst wordt in oktober verwacht en we hebben hiervoor al een prima afzetprogramma opgezet,” vervolgt Gareth.

Uitdagingen en strategie voor de lange termijn
"Ik ben nog maar net begonnen en momenteel evalueren we onze langetermijnstrategie. We zijn een organisatie met een lange geschiedenis, sterke merken en een geweldig internationaal netwerk. We zien dat deze sector flink groeit en willen een sterke speler blijven. We moeten ons dus duidelijk positioneren waar winst te behalen valt. Een deel van onze evaluatie bestaat uit het samenwerken met de directie om transparantie te creëren en te investeren in zaken die ons de beste positie garanderen.

 “Tot de uitdagingen behoort ook de toenemende concurrentie, aangezien veel investeerders de internationale AGF-markt als groeisector zien. Ook management- en milieuproblemen, zoals het verminderen van het plasticgebruik en het duurzaam omgaan met watermiddelen, zijn  aandachtspunten voor de sector om vooruit te komen. Daarnaast zullen markttoegang, het blijkgeven van maatschappelijk en milieubewust ondernemen en het onderhandelen over handelsbarrières en heffingen steeds grotere uitdagingen worden. Anderzijds ontwikkelt de technologie zich met rasse schreden wat weer enorme kansen biedt om categorieën te transformeren,” aldus Gareth.

Voor meer informatie:
Jo Jalfron
T&G Global
Joanne.Jalfon@tandg.global
Tel: +64 272 012 645
www.tandg.global


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven