Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Appelseizoen Italiaanse Lagnasco Groep begonnen

India ook vaste bestemming voor Italiaanse appelen

"De eerste appelen zijn vermarkt. De kwaliteit is hoog en de reacties van de markten in het Midden-Oosten zijn uitstekend," vertelt Simone Bernardi, voorzitter van de Lagnasco Groep. De coöperatie heeft de export naar India en het verre Oosten al gepland. India is sinds vier jaar een vaste bestemming voor Lagnasco en kwam tot stand op basis van goede contacten en het selecteren van klanten.

Link Fabrizio Garello en rechts Simone Bernardi.

In 2016 bereikte de productie 30.000 ton, waarvan 47% appelen, 26,5% perziken en nectarines, 20% kiwi's, 5% Angeleno en TC Sun pruimen en 1,5% blauwe bessen. 20% van de productie wordt op de binnenlandse markt afgezet (retail en Cuneo, Turijn), terwijl de overige 80% wordt geëxporteerd. 

Eplì appelen
Eind januari 2017 zullen de eerste Eplì appelen van het innovatieproject voor Story Inored op de markt komen. Het marketingplan is zo goed als klaar en zal diverse onderdelen omvatten, variërend van cultureel tot sportief. Het nieuwe ras Eplì wil zich op de markt onderscheiden door sociale, ethische waarden uit te dragen. De appelen zullen zowel bij retailers als op lokale markten te koop zijn.

De verpakking van de appelen is 100% recyclebaar en is na gebruik uitstekend geschikt als knutselmateriaal voor de kinderen.

"Er zijn veel belangstellenden voor het ras. In 2017 zullen er 40.000 nieuwe bomen van aangeplant worden. Dit zal echter het eerste commerciële seizoen worden. Er zijn 20 hectare zijn aangeplant met een totale verwachte opbrengst van 100 ton. We hebben voor alle maten afzetmarkten weten te vinden. De inkomsten zullen dan ook berekend worden aan de hand van de het volume per hectare, in tegenstelling tot zoals bij clubrassen het geval is," legt vicevoorzitter Fabrizio Garello uit. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk is Eplì al geïntroduceerd.

Investeringen
Lagnasco werkt samen met Spanje aan het op de markt brengen van eetrijpe kiwi's en met Zespri aan het commercialiseren van het ras Green 14. Het kiezen van de juiste rassen is uiterst belangrijk en de coöperatie investeert dan ook in partners en proefboomgaarden volgens de aanwijzingen van de AGRION Foundation. In Saluzzo zijn er verbeteringen aangebracht aan de opslag- en verwerkingsfaciliteiten voor blauwe bessen, pruimen en kiwi's, waarbij installaties voor koude behandeling en rijpkamers werden geïnstalleerd. De coöperatie zal zijn beleid met betrekking tot het het garanderen van de aanvoer en kwaliteit van de appelen voortzetten. Op dit moment is zo'n 95% van de appelboomgaarden overdekt met anti-hagel netten. Veel kiwiplantages moeten echter nog worden overdekt. Verder overweegt Lagnasco het vergroten van de productie door het aantrekken van nieuwe partners.



Lagnasco faciliteit (CN).


Planning en bestemmingen
In juni en juli start Lagnasco het seizoen met blauwe bessen. Het seizoen 2016 verliep uitstekend en de bessen werden geëxporteerd naar lucratieve markten in Noord-Europa, zoals het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, België en Nederland. Op de binnenlandse markt wordt samengewerkt met Coop en Sant'Orsola. Hierna breekt het steenfruitseizoen aan waarbij zowel op de binnenlandse markt afgezet wordt als in het buitenland (voornamelijk Duitsland). Ondanks de hoge kwaliteit verliep het pruimenseizoen dit jaar niet zo goed. Normaal gesproken worden de producten geëxporteerd naar het Midden-Oosten en Europa omdat de vraag op de binnenlandse markt achterblijft.



Een paar opmerkingen over de markt
"Markten komen en gaan. Hieraan zullen we moeten wennen. De mentaliteit van handelaren blijft laag maar hier raken wij steeds beter op ingespeeld. Als coöperatie proberen we oplossingen te ontwikkelen zodat we in staat zijn snel van de ene naar de andere markt te switchen. We denken hierbij aan Libië en Turkije, waar we onze producten niet altijd af kunnen zetten en aan Rusland, een markt die totaal is weggevallen. Het zoeken naar klanten in andere landen is een grote prioriteit geworden."

Lagnasco heeft geen problemen op het gebied van overproductie. "De wereld is groot en zolang de kwaliteit goed is, raken we onze producten wel kwijt. Uiteraard hebben we in de loop der jaren veel aandacht geschonken aan het selecteren van rassen en de periodes waarin wij vermarkten. We vinden dat we de kwaliteit moeten leveren die van ons verwacht wordt. We zijn bereid alternatieven te bieden en orders aan te nemen die we een aantal jaren geleden niet geaccepteerd zouden hebben. Het werken met retailers is eenvoudiger nu we overgegaan zijn naar een partnership-systeem. Dit stelt ons in staat een planning te maken en geeft ons een goed beeld van de wensen van onze klant. We gaan altijd eerst met onze klanten in gesprek en we weten hoe we problemen het hoofd moeten bieden. Er bestaan geen makkelijke of moeilijke markten, hoewel de douane soms voor langere transit- en levertijden zorgt. Gelukkig is productmanagement ook internationaal gezien de norm geworden," aldus Garello.

Contact:
Lagnasco Group

Via Santa Maria 2
12030 Lagnasco (CN)
Tel.: +39 0175 282117
Email: info@lagnascogroup.it
Web: www.lagnascogroup.it
Publicatiedatum: