Luis Serra, directeur FamiliaSerra en LaMajorNaranja

Spaanse citrusteler richt zich op directe online verkoop

"Sinds de start van het nieuwe sinaasappelseizoen is het aantal orders sterk gegroeid," vertelt Luis Serra, manager van FamiliaSerra.eu en LaMejorNaranja.com, één van de eerste Spaanse websites die online sinaasappelen verkopen.


Luis Serra, samen met zijn vader.

"Vrijwel al onze taken voeren we handmatig uit. We plukken het fruit zodra er een bestelling geplaatst wordt zodat het product perfect rijp is. Vervolgens wordt het fruit verpakt in dozen zonder dat chemische behandelingen of gekoelde opslag nodig zijn. We hebben maar een kleine sorteermachine zodat de dozen gevuld worden met sinaasappelen van een gelijk formaat," vertelt Serra. Hij voegt er aan toe dat klanten die online kopen zeer veeleisend zijn. "De bestellingen worden persoonlijk verwerkt en daarin schuilt onze kracht en kunnen wij ons onderscheiden van de concurrentie." 

In 2000 besloot de familie Serra zijn producten via het internet te gaan verkopen omdat de verkoop aan handelaren destijds weinig winstgevend was. De hoge transportkosten waren hierbij echter de grootste belemmering. "Dankzij mijn vaders doorzettingsvermogen zijn we er in geslaagd goede afspraken te maken met transportbedrijven, zodat we in 2002 onze website hebben gelanceerd."
 
Serra vertelt dat de groei in de eerste jaren zeer groot was, wat te danken is aan het feit dat de vers geplukte sinaasappelen direct bij de consument thuis geleverd worden. Gedurende de eerste acht jaar zag Serra zijn omzet 
jaarlijks verdubbelen.

"Toen 6 jaar geleden de economische crisis begon, kelderde de afzet. Er waren op dat moment inmiddels veel andere websites die goedkoop sinaasappelen aanboden. De grootste uitdaging vandaag de dag is het trekken van klanten, omdat er zoveel websites zijn. De laatste jaren is onze afzet hersteld en dit jaar hebben we zelfs een lichte groei doorgemaakt. We hebben onze prijzen al zes jaar lang niet verhoogd."

De verkoopprijs is altijd hetzelfde, wat er ook gebeurt op de markt. "We berekenen op basis van productie-,verwerkings-, verpakkings- en transportkosten een gemiddelde prijs met een redelijke marge."



"Hoewel het steeds moeilijker wordt om nieuwe klanten te trekken, zijn we niet van plan om ons businessmodel te veranderen door aan bijvoorbeeld coöperaties te gaan verkopen. Ons marketingmodel levert voldoende inkomsten op voor onze hele familie."


 
LaMejorNaranja.com bood aanvankelijk alleen sinaasappelen en clementines aan maar heeft zijn productaanbod inmiddels verruimd. "We hebben een aantal sinaasappelplantages vervangen door citroenplantages omdat er veel vraag naar citroenen is. We verkopen ook mango's, kersen en tomaten van andere telers met wie we samenwerken."


 
LaMejorNaranja neemt een sterke positie binnen de sector in als één van de eerste bedrijven die online sinaasappelen verkocht. De overzeese afzet groeit niet zo hard, vertelt Serra. "We exporteren naar 14 landen en dan met name naar Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. We willen dit uitbreiden naar de rest van Europa. In Duitsland hebben we proeverijen georganiseerd en de reacties hierop waren zeer positief. Onlangs hebben we een overeenkomst met UPS getekend zodat we onze bestellingen in een aantal Europese landen binnen 48 uur kunnen leveren. Van onze plantage naar uw voordeur in slechts twee dagen!"

Voor meer informatie:
Luís Serra
FamiliaSerra.eu
LaMejorNaranja.com

T: +34 962978556
luis.serra@lamejornaranja.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven