Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage 20-jarig jubileum Purple Pride

Tholen - Aubergines genoeg, afgelopen vrijdag op de SS Rotterdam. Daar vierde telersvereniging Purple Pride haar 20-jarig jubileum. De avond werd opgeluisterd door de introductie van het nieuwe aubergine-concept Melanza.



Een graffiti-aubergine die minder olie opneemt, gepresenteerd met een kruidenmix en een recept aan een elastiekverpakking. Dat is Melanza, het nieuwe concept van Purple Pride. Melanza werd afgelopen vrijdag gepresenteerd op de ss Rotterdam, waar Purple Pride het 20-jarig jubileum vierde met relaties uit de sector.


Melanza, verkrijgbaar in twee smaken (Baba Ganoush & Gegrilde aubergine) en ontwikkeld in samenwerking met een trendwatcher en klanten (retail).

De Melanza is niet alleen een aubergine met kruidenmix & recept, maar verenigt ook een aantal punten die Ben Groenewegen in zijn toespraak over de toekomst van Purple Pride als focuspunten aanstipte. De focus op de consument, en het vergroten van het rendement door met alle ketenschakels samen te werken en te focussen op de consument. Maar ook de aandacht voor specialties, waarvoor de vereniging aan een eigen veredelingslijn werkt. Ook stipte Johan Groenewegen de aandacht voor crosselling en concepten aan - zoals nu in de Albert Heijn al een aubergine ligt met elastieklabel met een recept, in samenwerking met Grand'Italia. Verder op de to-do-list van de aubergineclub: het verder samenwerken met partners uit de keten. "Sorteringen, variƫteit, vraag en aanbod op elkaar afstemmen", verduidelijkt Groenewegen. En de keten vraagt om jaarrond product. Net als vijf jaar geleden is jaarrond produceren een wens - anders dan vijf jaar geleden zijn er nu al twee seizoenen proeven gedaan om dit mogelijk te maken.


Drie generaties! Pleun, Wim en Luuk van Duijn


Kwekerijen De Jong, Van Duijn en Groenewegen op het podium bij Tante Es


Terugblik

Natuurlijk werd er niet alleen vooruit gekeken, maar ook teruggeblikt. Op de oprichting, toen een groep auberginetelers in navolging van de tomatentelers zich verenigden om zich te onderscheiden in de markt. Zo wilden ze het direct verpakken bij de teler mogelijk maken, de veilkosten en de fustkosten terugbrengen, het koelen op hoger niveau brengen en vooral ook de klant leren kennen, om onder andere de positie in de UK en de VS op niveau te houden en te versterken. Twintig jaar later zijn teeltbedrijven Van Duijn, De Jong en Groenewegen nog steeds verenigd in Purple Pride en inmiddels aangesloten bij coƶperatie DOOR. "Daar hebben we gelijkgestemden gevonden", geeft Pleun van Duijn aan. En - als je twintig jaar bestaat, heb je genoeg geschiedenis voor een erelid. Daarom speldde hij het eerste Purple Pride-erelid-speldje op bij Bert Groenewegen, die niet alleen aan de wieg van de club stond, maar ook de afgelopen jaren nog heel betrokken was bij de export van aubergines naar de VS.

Een beetje ongemakkelijk ("Er zitten er hier nog twee die dit speldje zouden verdienen"), maar ook trots blikte hij terug op de oprichting van de club. "Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat we aan de slag gingen met gelegde aubergines in eigen verpakking - iets dat we nog steeds doen. Met het vel uit de perenverpakking en een platte doos om de kleine vruchten te kunnen verpakken. Ondanks de dollarkoers houdt het product zich staande in de VS en we hebben er nog steeds schik in. Het is een homogeen stel hier. Af en toe slaan ze met de vuist op tafel, maar daarna wordt er weer een biertje gedronken." Afgelopen vrijdag werd er niet met de vuist op tafel geslagen - maar dat biertje ging er bij de meeste wel in.

Bekijk de fotoreportage hier.

Voor meer informatie:
Gerco Mast
DOOR Partners B.V. / Purple Pride

Honderdland 131
2676LT Maasdijk
www.purplepride.nl


Organisatie door Rocket Fuel Events