"José Manuel Pardo: "Merken worden minder belangrijk"

Stijgende vraag naar clementines en mandarijnen met blad


Tholen - Twee maanden terug ging bij Frutas Pardo het citrusseizoen van start. Het bedrijf uit Xeresa (valencia) is specialist in clementines en bladmandarijnen. "We zijn gevestigd in een vroeg productiegebied en starten in september met Iwasaki, Okitsu en Satsuma. Momenteel zitten we in het seizoen van de Clemenules met blad", vertelt manager José Manuel Pardo. Zijn bedrijf, dat in 1978 werd opgericht, verwerkt jaarlijks zo'n 23 miljoen kilo citrus, hoofdzakelijk gekocht van telers. Mandarijnen en clementines met blad zijn goed voor 75% van de activiteiten.


José Manuel Pardo

"Vijftien jaar geleden zijn we gestart met het werken met clementines en mandarijnen met blad en we vinden het geweldig. We kunnen ons onderscheiden als specialist", vertelt Pardo. Het bedrijf werkt in twee shifts: 's morgens worden de mandarijnen en clementines met blad verpakt en in de namiddag citrus zonder blad.



De citrusexporteur ziet een toenemende vraag naar citrus met blad. "Het oogt niet alleen aantrekkelijker, consumenten associëren het ook met een versproduct. En zijn geen na-oogstbehandelingen en het product is binnen 48 uur bij de klant. Het fruit wordt op dezelfde dag gesorteerd als geoogst, want bij koeling ontstaat er verlies aan de bladeren. Maar niet alle mandarijnen en clementines zijn geschikt om met blad op de markt te brengen. De Ortaniques zijn er bijvoorbeeld niet geschikt voor."


Clemenules met blad onder het gouden Pardo-merk

De belangrijkste vraag voor Pardo's bladclementines en bladmandarijnen zijn Nederland, Engeland en Italië. "Maar Italië stopt met het importeren van ons citrus als ze eigen productie heeft. Hun product wordt meer in bulk en trays verpakt, waardoor we in termen van prijzen niet tegen hen kunnen concurreren", vertelt José Manuel. Bladsinaasappelen verpakt hij in beperkte hoeveelheden. Verder ziet hij de interesse voor bladclementines in Duitsland stijgen.


Veel houten verpakkingen in het pakstation

"Elk jaar groeit de markt voor citrus met blad beetje bij beetje in Europa. Mijn doel is om uitsluitend te werken met citrus met blad. De prijzen zijn hoger dan de conventionele producten en daarom starten steeds meer exporteurs met bladmandarijnen. Concurrentie komt vooral vanuit Valencia. Andalusië werkt niet zoveel met bladmandarijnen en in Marokko is het zelfs onbekend."



De export van clementines en mandarijnen met blad is hoofdzakelijk geconcentreerd op de groothandelsmarkten, waar merken een belangrijke rol spelen. Kleine verpakkingen worden aan de supermarkten geleverd. "Over het algemeen zie je de merken terrein verliezen als de retailers de controle willen houden over de markt. Daardoor zie je de identiteit van de exporteur langzaam verdwijnen. Dit biedt kansen voor derde landen zoals Egypte en Marokko.



In Nederland is Marni Fruit een belangrijke importeur van Pardo. De bekende blauwe lijn wordt in Nederland zelfs exclusief door Marni Fruit gevoerd. "Ik werkte al jarenlang met Bakker en Leenheer samen, dat werd verkocht aan Marni Fruit. Ik werk goed samen met Erik-Jan Thur en verwacht dat we de komende jaren samen blijven groeien."


Trots naast de blauwe Pardo-lijn

Pardo vertegenwoordigt de derde generatie van een familiebedrijf. Inmiddels hebben ook de kinderen van Jose Manuel de liefde voor het vak geërfd, net als de passie voor muziek. Want in zijn vrije uurtjes maakte de citrusexporteur ook nog furore als muzikant.


Het concert waar Pardo deel van uitmaakt, haalde zelfs ooit The New York Times


Voor meer informatie:
José Manuel Pardo
T:+34 962 895 307
M:+34 609612084
josemanuelpardo@yahoo.es
www.josemanuelpardo.es

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven