Binnenkort eerste aardappelmerk in België: Princesse Amandine
Doelstellingen
"Er zijn twee doelstellingen voor België. De eerste is dat er binnen drie jaar een uitvoer van 10.000 ton naar België wordt gerealiseerd. Binnen vijf jaar willen we een uitvoer van 20.000 ton bereiken en een plaats in de top vijf van de verkoop." Hij vertelt dat er studies zijn gedaan in de Belgische markt om te onderzoeken of men er klaar voor was. "Voor de Belgische markt hebben we ook een speciale nieuwe verpakking ontworpen, die binnen enkele maanden bekend zal zijn. Het merk Princesse Amandine positioneert zich in het hoger middensegment met een correcte prijs en een prima winstmarge. Daarnaast zijn er door diverse promotie-acties grotere omzetten en volumes, waardoor de rendabiliteit zeer interessant wordt. Ook wordt het merk ondersteund door een ambassadrice: Shislaine Arabian, een vrouwelijke tweesterrrenchef van Belgische origine."
Volgens Damien is het concept uniek omdat dit het eerste aardappelmerk is dat in de Belgische schappen zal liggen. "Het zal een mooie uitdaging zijn om de markt te overtuigen, net als toentertijd in Frankrijk. Naast België zullen we ook Duitsland gaan benaderen met Princesse Amandine." De aardappel is een kruising tussen de rassen Charlotte en Marianna en heeft een langwerpige en regelmatige vorm en een fijne schil. De productie van Princesse Amandine is 100% van Franse origine: de bewaaraardappelen worden geproduceerd in Noord-Picardië, Champagne, Beaune en Val de Saône (verkoop van augustus tot mei). De primeuraardappelen in Bretagne, in de Camargue en de Provence (verkoop van juni tot juli). Het bestaande partnership tussen telers, technici en verpakkers garandeert de volledige traceerbaarheid van Princesse Amandine van het veld tot op het bord."
In België zal het aardappelmerk worden vermarkt door Pom'Alliance en Pomuni.
De Belgische website voor Princesse Amandine: www.princesse-amandine.be/nl
Voor meer informatie:
Damien De Koninck
damien.dekoninck@stratecom.be