Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Doelstelling: binnen vijf jaar een uitvoer van 20.000 ton

Binnenkort eerste aardappelmerk in België: Princesse Amandine

Tholen - Binnenkort zal het eerste aardappelmerk in de Belgische rekken liggen. In Frankrijk is het merk Princesse Amandine al vijf jaar bekend en een duidelijk succes geworden. Sinds de start in 2009 kent het merk Princesse Amandine een gemiddelde stijging van 15%. De verkoop van aardappelen onder dit merk steeg van 2009 tot 2014 van 25.000 naar 34.500 ton. Dit vertelt strateeg Damien de Koninck, die dit jaar ook het merk in België en Duitsland gaat introduceren.



Doelstellingen
"Er zijn twee doelstellingen voor België. De eerste is dat er binnen drie jaar een uitvoer van 10.000 ton naar België wordt gerealiseerd. Binnen vijf jaar willen we een uitvoer van 20.000 ton bereiken en een plaats in de top vijf van de verkoop." Hij vertelt dat er studies zijn gedaan in de Belgische markt om te onderzoeken of men er klaar voor was. "Voor de Belgische markt hebben we ook een speciale nieuwe verpakking ontworpen, die binnen enkele maanden bekend zal zijn. Het merk Princesse Amandine positioneert zich in het hoger middensegment met een correcte prijs en een prima winstmarge. Daarnaast zijn er door diverse promotie-acties grotere omzetten en volumes, waardoor de rendabiliteit zeer interessant wordt. Ook wordt het merk ondersteund door een ambassadrice: Shislaine Arabian, een vrouwelijke tweesterrrenchef van Belgische origine."



Volgens Damien is het concept uniek omdat dit het eerste aardappelmerk is dat in de Belgische schappen zal liggen. "Het zal een mooie uitdaging zijn om de markt te overtuigen, net als toentertijd in Frankrijk. Naast België zullen we ook Duitsland gaan benaderen met Princesse Amandine." De aardappel is een kruising tussen de rassen Charlotte en Marianna en heeft een langwerpige en regelmatige vorm en een fijne schil. De productie van Princesse Amandine is 100% van Franse origine: de bewaaraardappelen worden geproduceerd in Noord-Picardië, Champagne, Beaune en Val de Saône (verkoop van augustus tot mei). De primeuraardappelen in Bretagne, in de Camargue en de Provence (verkoop van juni tot juli). Het bestaande partnership tussen telers, technici en verpakkers garandeert de volledige traceerbaarheid van Princesse Amandine van het veld tot op het bord."

In België zal het aardappelmerk worden vermarkt door Pom'Alliance en Pomuni.

De Belgische website voor Princesse Amandine: www.princesse-amandine.be/nl

Voor meer informatie:
Damien De Koninck
damien.dekoninck@stratecom.be