Martín Mandressi, van Cítricos Caputto:

"Stijgende lonen en dalende productiviteit probleem citrusteelt Uruguay"

Exportbedrijf Cítricos Caputto uit Uruguay exporteert ongeveer 50% van de producten naar de EU, 20% gaat naar Rusland en nog eens 15% naar de Verenigde Staten. Martín Mandressi, van Cítricos Caputto, vertelt over de gevolgen van de Russische boycot, concurrentie uit Zuid-Afrika en de uitdagingen in de sector: de lonen stijgen, maar de productiviteit daalt.

"De situatie in Europa is bizar," vertelt Martín Mandressi. "Je zou verwachten dat de Russische boycot leidt tot prijsdalingen in de EU en een tekort in Rusland, waardoor we meer kunnen exporteren tegen betere prijzen naar Rusland. Maar dat is niet het geval.



Zuid-Afrikaanse concurrentie
De Valencia sinaasappelen worden nog een maand geoogst, maar de laatste lading is al onderweg naar Europa. Die komt net voor het Europese seizoen aan. Daarna gaan de invoertarieven van Europa omhoog. Het restant van de oogst hoopt Cítricos Caputto in Brazilië en Rusland af te zetten.

Zuid-Afrika is één van de grootste concurrenten van Uruguay en heeft een stevig martkaandeel in Europa. Zuid-Afrika heeft het voordeel van den vrijhandelsakkoord, waardoor de prijzen 15-20% lager liggen, maar door de recente fytosanitaire problemen is het land gestopt met de export. "De exportstop van Zuid-Afrika kwam toen het sinaasappelseizoen al ver gevorderd was, dus konden we bijna niet reageren."

Sinaasappelsap
De sinaasappelen uit Uruguay hebben andere eigenschappen dan Braziliaans product. Ze zijn onder andere iets zuurder. Daardoor zijn de Braziliaanse sinaasappelen beter voor verwerking tot sinaasappelsap.



De Caputto groep produceert sinds twee jaar vruchtensap onder een eigen label, waarmee het een bekende naam is in de binnenlandse markt. De fabrieken verwerken jaarlijks 35.000 ton fruit per jaar, voornamelijk sinaasappelen en mandarijnen, wat 2.700 ton sap oplevert. De verwerkende sector is goed voor 20% van de omzet, maar "dat willen we graag vergroten en we willen toegang krijgen tot nieuwe markten."

Hogere lonen, lagere productiviteit
Het seizoen was goed voor Caputto. Dat was mede te danken aan de Amerikaanse markt, waar Uruguay na 20 jaar weer toegang tot kreeg. "Een uitdaging zijn de stijgende loonkosten. De lonen zijn de laatste jaren sterk gestegen, maar nog ernstiger is het verlies in productiviteit. Het is moeilijk om geschoold personeel te vinden met ervaring. Als de lonen harder stijgen dan de inflatie, moet de productiviteit ook toenemen."

Meer informatie:
Martín Mandressi
CAPUTTO
T:(598) 2601 4501
mmandressi@caputto.com.uy



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven