Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stagnatie afzetmarkt tafeldruiven Europa

Dit seizoen was er in Murcia een hoge oogst van de tafeldruif, "precies het tegenovergestelde van wat er vorig jaar gebeurde," zegt Elena Núñez, Commercieel directeur van Frutas Campo de Blanca. "Het productievolume is naar verwachting tussen de 20 en 30% hoger." Bovendien zijn de druiven groter, vooral de Crimson en Autumn Royal werden geoogst in maat L of XL.



"De kwaliteit is goed qua maat, kleur en suikergehalte. We weten nog niet wat de kleur van de Crimson doet over enkele weken, maar op dit moment is de kwaliteit naar tevredenheid met een suikergehalte van +18º Brix. Over twee weken worden de zaadhoudende druiven geoogst, zoals de nieuwe soort die is ontwikkeld door Table Grape Research and Technology (ITUM), die lijkt op de Napoleon, maar met een hoger suikergehalte (tussen de 18 en 20º Brix), die goed werd ontvangen, vooral in de Arabische Emiraten," legt Elena uit.



Overproductie veroorzaakt een prijsdaling dit jaar, hoewel dit niet de enige reden is. "Het voorgaande seizoen hadden we veel betere prijzen, niet alleen omdat de markt niet verzadigd was, maar ook omdat de vraag hoger was. Op dit moment stagneert de vraag; iedereen heeft last van de crisis en dat wordt gemerkt in de sector. Naar verwachting herstelt de prijsstelling in oktober, want dit is gewoonlijk een heel gunstige maand voor tafeldruiven."



Het bedrijf Frutas Campo de Blanca in Murcia produceert tafeldruiven en steenfruit onder de merknaam 100% AMAYA, in samenwerking met ketenpartnerts en supermarkten. "Wij exporteren 100% van onze druiven naar Europa en Rusland, waarvan 85% druiven met pit. Langzamerhand zoeken we ook de Aziatische markt en het Midden-Oosten."

Elena Núñez denkt dat de traditionele Europese markt aan het stagneren is terwijl er veel wordt geproduceerd. Italië, de belangrijkste concurrent van Spanje, "voert een agressieve prijzenoorlog." Daarom is Rusland, met 140 miljoen inwoners, de laatste jaren als afzetmarkt in beeld gekomen. Dit biedt perspectief.

Dit jaar staat Frutas Campo de Blanca weer op Fruit Attraction in Madrid, van 16 tot 18 oktober, waar de nieuwe soorten worden gepromoot die ontwikkeld zijn door ITUM.


Meer informatie:
Elena Núñez
Frutas Campo de Blanca, S.C.A.
T: +34 968776063
comercial@campodeblanca.com
www.campodeblanca.com
Publicatiedatum: