Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Export van ananas zonder kroon is niet nieuw, maar veel markten belonen de telers niet"

Ananastelers in Costa Rica en de Dominicaanse Republiek zeggen dat het exporteren van ananas zonder kroon, waardoor er twee extra stukken fruit in een karton passen, geen nieuw concept is, maar uit ervaring weten ze dat veel markten niet bereid zijn hen hiervoor te compenseren. Dit naar aanleiding van de recente aankondiging van Albert Heijn om ananas zonder kroon in het schap te leggen.

De kronen hebben een esthetische waarde en worden in veel markten gezien als een teken van gezondheid van het fruit, zeggen exporteurs.

José Carlos Chaves van de Costa Ricaanse teler en exporteur Tropicales del Valle: "Op dit moment leveren wij niet direct aan Albert Heijn, maar we werken wel met ananassen zonder kroon voor andere supermarkten. Echter, het is al vele jaren een handel die meer gericht is op de verwerkende industrie voor convenienceproducten. Als je de complete ananas wilt verkopen, hebben de kronen ongetwijfeld een aantrekkingskracht. Zolang de kronen stevig en gezond zijn, laten ze het fruit er veel beter uitzien. Het is en blijft echter fruit, wat betekent dat er soms wat schimmel komt op de kronen of ze worden bruin op bestemming. Voor bepaalde supermarkten, vooral de Duitse, is dat toch een reden voor afwijzing."

"Het idee van exporteren zonder de kroon is goed, zeker vanuit transportoogpunt. We exporteren ananas zonder kroon naar Israël per luchtvracht, wegens de wetgeving daar. De Israëlische markt is er al aan gewend. Er is echter ook een prijskwestie. Een karton ananassen van kaliber 6 bevat zes stukken fruit, maar als je de kroon afsnijdt, kunnen er acht in diezelfde doos. Vaak is het voor klanten evenwel moeilijk om de prijs te betalen die ze zouden moeten. Dus dan verlies je de extra inkomsten van twee ananassen en verhoog je de verpakkingskosten, want je moet medewerkers betalen om de kronen te snijden."


De ananasvelden van Tropicales del Valle in Costa Rica

Kisha Rodríguez Then van de Dominicaanse teler Caralinda Agroindustrial zegt dat ze ananassen zonder kroon naar Israël exporteren. "Het is op verzoek van de klant. We gebruiken de kronen dan als plantmateriaal. We hebben al hele velden aangeplant op basis van die kronen."

Ze zegt dat ze om het probleem van de zwaardere en duurdere kartons vanwege de twee extra ananassen te omzeilen, kleinere verpakkingen gebruiken. "Het thema met het exporteren zonder kroon is dat in een standaardkarton van 12 kilo netto twee extra ananassen zitten. Voor Israël hebben we een kleiner karton van 10,5 kilo netto, speciaal voor de ananassen zonder kroon."

Voor meer informatie:
José Carlos Chaves
Tropicales del Valle
Tel: +506 2239 9696 (Costa Rica)
jcchaves@tropicalesdelvalle.com
www.tropicalesdelvalle.com

Kisha Rodríguez
Caralinda Agroindustrial
Tel: +1 82 986 8488 (Dominicaanse Republiek)
krodriguezthen@caralindaagroindustrial.com
www.caralindaagroindustrial.com

Publicatiedatum: