Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mario de Goede, Dutoit Europe:

"Ananas zonder kroon een geweldige oplossing tegen het vervoeren van lucht"

Tholen - De ananasmarkt typeert zich momenteel door een redelijk goede markt. "Er is niet al teveel aanbod en de vraag is redelijk. Men is nu in Costa Rica in de tweede oogst en die valt altijd wat kleiner uit. Hierdoor staan de kleine maten wat meer onder druk. Prijzen van de dikke maten liggen op de vrije markt tussen de 11-12 euro, de kleine maten worden voor 8,50-9 euro verkocht", vertelt Mario de Goede van Dutoit Europe.

Het aantal spelers in de ananasmarkt is de laatste jaren overzichtelijker geworden. "Er zijn minder spelers, minder cowboys ook. Anderzijds kunnen we ook niet meer de volumes op de vrije markt kwijt, die we vroeger verkochten", vertelt Mario. Hij voorziet voor de komende weken een stabiele markt. "Doordat het Costa Ricaanse meloenenseizoen is gestart, is de beschikbare vrachtruimte beperkt. Vaak is dat wel een garantie voor een goede markt. Tot Pasen verwacht ik dat we niet veel te vrezen hebben van de markt, daarna blijft het altijd afwachten."

De introductie van de kroonloze ananas bij Albert Heijn deze week is een ontwikkeling die Mario toejuicht. "De kroon op de ananas is vooral uit esthetisch oogpunt van belang, zoals mensen ook kiezen voor clementines met blad, maar ik denk dat mensen ook wel kunnen wennen aan de ananas zonder kroon. Bij mijn vorige werkgever hebben we dit tien jaar geleden ook geprobeerd. Toen waren de inkopers er nog niet klaar voor, maar inmiddels is de druk vanuit de maatschappij ook groter geworden."

"Ik zie vooral grote voordelen bij het aanbieden van ananas zonder kroon. We zijn nu tenslotte vooral lucht aan het vervoeren, die kroon zorgt wel voor 25% van het vrachtvolume. Dat is behoorlijk wat, in termen van kosten en carbon footprint. Daarbij komt dat de vrachtprijzen vanuit Costa Rica nog altijd op een hoog niveau liggen. Waar de vrachtprijzen vanuit Zuid-Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse landen gedaald zijn, is dat vanuit Costa Rica nauwelijks het geval. Het zijn dus directe besparingen die je kunt doen."

"Een ander argument voor de introductie van kroonloze ananas is dat het product nu afgekeurd kan worden vanwege de kroon, door bruine bladeren of een schimmeltje, waardoor je ook te maken kunt krijgen met claims. Dat is natuurlijk doodzonde, want de kroon doet verder niets. Ik krijg vanuit mijn klanten nog weinig vraag naar kroonloze ananas, maar ben er meteen voor in als de vraag ontstaat."

Voor meer informatie:
Mario de Goede
Dutoit Europe
Tel: +31 (0)10 2211226
m.degoede@dutoiteu.com
www.dutoiteu.com