Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru serie - deel 5

Peru nodigt jaarlijks honderden fruitimporteurs uit naar hun land

Tholen - Met 34 miljoen inwoners heeft Peru dubbel zoveel inwoners als Nederland. Wat oppervlakte betreft, is het maar liefst 31 keer groter. In de kuststreek van Peru, een woestijngebied dat drie keer zo groot is als Nederland, begon de groente- en fruitteelt zich ongeveer 25 jaar geleden sterk te ontwikkelen, met een focus op export.


Links staat Sayuri Sakihama Meléndez, met rechts van haar Juan Antonio Portugal Quinteros

Precies hierop richt zich de taak van PromPerú, een agentschap van het ministerie van Buitenlandse Handel en Toerisme, dat met 30 kantoren in onder meer Chili, Brazilië, de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje, Nederland, Rusland, China, Zuid-Korea en Japan, zich toelegt op de promotie van export, zakelijke investeringen en toerisme. Ook in de verschillende regio's van Peru zijn kantoren opgezet, van waaruit Peruaanse bedrijven worden geholpen die de internationale markt willen betreden.

Toenemende focus op Aziatische markt
"Ongeveer 60% van het budget van PromPerú wordt besteed aan de promotie van toerisme, de overige 40% wordt verdeeld over het aantrekken van buitenlandse zakelijke investeringen, de bevordering van de export en de promotie van het merk Peru. Agrobusiness is de sector die de meeste middelen binnenrijft binnen de exportpromotie", vertelt Sayuri Sakihama Meléndez, adjunct-directeur Handelspromotie.

"Hoewel onze belangrijkste markten de VS en Europa zijn, is ons huidige promotiebeleid gericht op diversificatie, met veel aandacht voor Azië, met name voor China, Zuid-Korea en Japan", voegt Juan Antonio Portugal Quinteros, coördinator van de afdeling Agroibusiness, toe. "Een van de producten die we in grote volumes naar China sturen, zijn blauwe bessen. Exporteren naar China heeft evenwel als nadeel dat de transittijden erg lang zijn, tussen de 35 en 45 dagen, waardoor niet alle exporteurs, gezien de houdbaarheidskwesties, zich op deze markt wagen."

"De reden waarom we de laatste tijd veel aandacht besteden aan de Chinese markt is dat de transittijd in de nabije toekomst naar verwachting zal worden teruggebracht tot 25 dagen door de opening van een nieuwe zeeroute naar Shanghai. Daarnaast worden er acht nieuwe routes vanuit de haven van Callao naar verschillende havens in Azië geopend. Peru zou zo wel eens een hub kunnen worden voor andere landen. Bovendien moet de Chinese markt nog volwassen worden voor meerdere AGF-referenties en Peru kan hier ongetwijfeld een bijdrage leveren door voor meer stabiliteit in de prijzen te zorgen met de continue aanvoer van grote volumes", legt Juan Antonio uit.

Vertrouwen wekken met bedrijfsbezoeken
Onder de activiteiten van PromPerú vallen ook de deelname aan beurzen en handelsmissies en de organisatie van promotiecampagnes in de retail. "Op de grote handelsbeurzen in de VS, Azië en Europa verwelkomen we potentiële kopers, wie we wegwijs maken in het Peruaanse aanbod zodat ze in contact kunnen komen met de exportbedrijven die de producten leveren waar ze op zoek naar zijn. En met ons hosted buyers-programma sluiten we de cirkel, want met B2B-meetings in Peru en bezoeken ter plaatse aan Peruaanse fruitbedrijven creëren we een sfeer van vertrouwen die niet mogelijk is wanneer er enkel contact is via de telefoon of e-mail. We nodigen jaarlijks tussen de 150 en 400 AGF-importeurs uit naar ons land", aldus Sayuri.

De grootste interesse van potentiële kopers op handelsbeurzen richt zich op avocado's. "In dit opzicht is Zuid-Korea een belangrijke markt, niet alleen voor avocado's, maar ook voor druiven en mango's. Het is niet meteen de grootste markt, maar als de Koreanen een product besluiten te importeren, kopen ze direct aanzienlijke hoeveelheden aan. En hoewel de transittijd 28 tot 45 dagen is, slagen we erin om zelfs de mango's met goede kwaliteit op bestemming te leveren", zegt Juan Antonio.

Grote interesse van Spaanse bedrijven
Hoewel de situatie in de Rode Zee de gehele wereldhandel door elkaar schudt, creëert de blokkade enkele kansen voor Peru, aangezien de zeeroutes van Azië naar Europa langer worden omwille van de omweg via Kaap de Goede Hoop. "Het maritieme transport van Peru naar Rotterdam of Valencia, dat overigens nauwelijks wordt belemmerd door de droogte in het Panamakanaal, duurt slechts 19 tot 21 dagen. De haven van Valencia wint bovendien aan belang nu handelsbedrijven in Spanje, waar het fruitseizoen niet overlapt met dat van Peru, de import van Peruaanse producten in het Spaanse laagseizoen uitbreiden om de Europese klanten continuïteit te kunnen bieden in de aanvoer. Een goed voorbeeld hiervan is de blauwe bes, een fruitsoort waarvan Peru ongeveer 30% levert van de ongeveer 1 mln ton die wereldwijd op de markt wordt gebracht", stelt de adjunct-directeur van Handelspromotie.

Marktonderzoek
"Terwijl we in het verleden de focus legden op exportresultaten, proberen we ons tegenwoordig te richten op toekomstige markttrends met als doel de bedrijven daarover van informatie te kunnen voorzien. Zo hebben we opgemerkt dat het aandeel van bewerkte AGF in de exportcijfers sneller groeit dan dat van verse groenten en fruit. We brengen deze boodschap over aan de Peruaanse bedrijven en stellen daarbij Italië als voorbeeld, een land dat de productie van tuinbouwproducten met toegevoegde waarde tot in de puntjes beheerst, zoals blijkt uit onder andere het uitgebreide assortiment tomatensauzen", stelt Juan Antonio.

Aangezien weinig Peruaanse bedrijven zich wagen aan de verwerking van producten met toegevoegde waarde, heeft PromPerú de taak op zich genomen om de AGF-sector te overtuigen van het belang van het produceren van sappen, oliën en zelfs artikelen voor de cosmetica-industrie. In die zin vermeldt het agentschap ook het belang van het benutten van klasse II blauwe bessen, geraamd op 5% van de oogst, wat in het geval van Peru een aanzienlijk volume van ongeveer 15.000 ton vormt. "Door deze hoeveelheid als diepgevroren product te exporteren gaan we ook voedselverspilling tegen en worden de verliezen voor de telers geminimaliseerd", legt Sayuri uit.

Peruaanse AGF-bedrijven voldoen aan de strenge Europese normen
Een van de grote uitdagingen voor de Peruaanse export zijn de regelgeving en eisen die door de bestemmingslanden worden opgelegd. "Op het gebied van verpakking worden de wetten steeds restrictiever wat betreft het gebruik van plastic. We proberen de juiste informatie te verstrekken aan de exportbedrijven zodat ze de barrières in de internationale handel kunnen overwinnen. Wat betreft de arbeidskwestie moeten Peruaanse bedrijven voldoen aan de normen opgelegd door de bestemmingslanden, waardoor de sector formele banen garandeert. De Peruaanse overheid verricht heel goed werk bij de handhaving van deze normen bij de exportbedrijven", besluit de adjunct-directeur Handelspromotie.

Voor meer informatie:
Sayuri Sakihama Meléndez (adjunct-directeur Handelspromotie)
PromPerú
Calle 21 N.º 713, 2do. Piso, Ed. Quattro
San Isidro, Lima (Peru)
Tel: +51 1 616 7300
Mobiel: +51 941 103 260
[email protected]
www.promperu.gob.pe

Publicatiedatum: