Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rode biet in de lift als convenienceproduct

Het rode bietenaanbod in de VS is eerder beperkt in 2023/2024. "We hebben het geluk voldoende aanbod te hebben om aan de vraag te voldoen tot de volgende oogst, maar de algehele beschikbaarheid van rode bieten is niet groot door ongunstige weers-omstandigheden", zegt George Shropshire, directeur van Offshoot Brands.

Shropshire zegt dat er in augustus veel regen was gevallen in bepaalde teeltgebieden, wat leidde tot een uitstel van de oogst met drie tot vier weken en verminderde opbrengsten in bepaalde gebieden. Hoewel het groeiseizoen voor rode bieten begint in juli en ver in oktober eindigt, hebben sommige telers van Offshoot het seizoen eerder afgerond vanwege goed weer in september en oktober.

Het is een ander beeld dan in 2022-2023, toen door de hitte voortdurend bewaterd moest worden. "Gemiddeld konden telers ondanks het warme weer een aanzienlijke oogst realiseren vorig seizoen", zegt Shropshire.

Ondertussen neemt de vraag naar rode bieten toe omdat consumenten steeds meer prioriteit geven aan gezonde voeding. "We voorzien dat de consumptie van rode bieten en gezonde voedingsmiddelen in het algemeen in de komende jaren zal toenemen. Consumenten vragen ook almaar meer naar convenienceproducten. Ze zoeken naar kant-en-klare voedingsmiddelen met een milieuvriendelijke etikettering en een minimum aan ingrediƫnten", zegt Shropshire.

Toenemend gemak
Met deze trends in gedachten heeft Offshoot Brands de afgelopen jaren producten gelanceerd zoals Perfectly Pickled Beets, die in de hele VS verkrijgbaar zijn en een populair product zijn geworden. Inspringend op de trend van verpakte salades, introduceerde het onlangs zijn Classic Beet Salad Kit, verkrijgbaar bij retailers zoals Meijer, Top's, Price Chopper en Costco (en binnenkort meer retailers). Het bestaat uit gepelde en gekookte bietpartjes, geitenkaas, walnoten en een balsamico vinaigrette.

Over het algemeen stijgen de prijzen voor rode bieten, maar Shropshire zegt dat hij sterke relaties heeft met telers en de markt de kostenstijgingen heeft proberen te minimaliseren.

Shropshire blijft het aanbod monitoren en stelt een adequate teeltplanning op om aan de consumentenvraag te voldoen. "We zijn onze areaalplanning aan het afronden zodat de telers het benodigde land kunnen voorzien, aangezien ze niet elk jaar op dezelfde percelen kunnen telen. Er moet gewasrotatie zijn met het oog op de bodemgezondheid", besluit Shropshire.

Voor meer informatie:
Maggie Scott
Offshoot Brands
Tel: +1 856 457 6951 (VS)
maggie@offshootbrands.com
www.offshootbrands.com

Publicatiedatum: