Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
G&S Agroexport

"Peruaanse mangoprijzen 6 tot 10 keer hoger"

Door een tekort aan mango's uit Peru zijn de prijzen aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorig seizoen. "De markten betalen 6 tot 10 keer meer", zegt Jeancarlos Solórzano, logistiek manager bij het Peruaanse G&S Agroexport.

"We zijn momenteel mango's aan het verpakken in Piura, in het noorden van Peru. Daar worden de eerste mango's van het land geoogst, waarna we afdalen naar Casma in het departement Áncash."

Promango, de Peruaanse vereniging van mangotelers, stelt dat telers en exporteurs een uiterst moeilijk seizoen tegemoet gaan, omdat een daling van 80% van de opbrengst wordt verwacht als gevolg van klimaatfenomeen El Niño.

Ondanks het uitdagende seizoen heeft G&S Agroexport net een nieuw merk gelanceerd voor hun mango's. “Mamay is de naam van ons tweede handelsmerk. Het is een woord in het Quechua, een inheemse taal die in verschillende regio's van Peru wordt gesproken. Het betekent "mama". Met dit merk willen we het werk van de moeders erkennen, die ook meehelpen op de percelen. En onze slogan is 'Van Moeder Aarde naar je Tafel'.

"Als bedrijf proberen we iets unieks aan onze klanten te verkopen. Dat doen we onder meer met kwaliteit en een herkenbaar merk dat ons een eigen identiteit biedt. Ondanks het tekort aan mango's hebben we het merk kunnen introduceren en we plannen in de loop van dit seizoen nog andere merken te lanceren.”

G&S Agroexport richt zich op de export naar Europa. “Maar ons bedrijf groeit en op een gegeven moment zullen we ook de Amerikaanse en Aziatische markt betreden. Voorlopig zenden we product naar Spanje, Frankrijk en enkele klanten in Italië en Nederland. Maar onze belangrijkste markt is Spanje.”

Solórzano is blij dat ze mango's beschikbaar hebben om te exporteren. Er zijn veel telers die een zeer beperkte oogst hebben door een slechte bloeiperiode vanwege de hitte. “Wij kunnen gelukkig concurreren op de markt en product exporteren. We zullen proberen het seizoen 2023/2024 te volbrengen, we weten dat er weinig fruit is, maar we hebben Gods zegen. We weten dat Hij degene zal zijn die zal voorzien en wij zullen blijven werken zoals we tot nu toe hebben gedaan. We weten nog niet hoe lang het seizoen zal duren, tot mei of tot juni, en daarna gaan we door met de export van een ander tuinbouwproduct”, zegt een hoopvolle Solórzano.

Voor meer informatie:
Jeancarlos Solórzano
G&S Agroexport
jeancarlos_1214@hotmail.com

Publicatiedatum: