Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Lagere prijzen voor Nederlandse, Belgische en Poolse paprika's"

De aanvoer van paprika uit Spanje nam duidelijk toe. De inconsistente kwaliteit bemoeilijkte echter op bepaalde punten de prijsvorming. De toegenomen beschikbaarheid van Spaanse partijen had een negatief effect op de prijzen van de concurrentie: Nederlandse, Belgische en Poolse partijen werden volgens het BLE vaak goedkoper. Ook voor import uit Turkije moesten handelaren hun eerdere prijzen vaak verlagen.

Soms kwamen er ook retouren van de retail op de markt, wat extra druk zette op de verse aanvoer. Over het algemeen daalden de prijzen licht. In enkele gevallen waren ook stijgende prijzen te zien, vooral voor product uit Spanje.

Klik hier voor het volledige markt- en prijzenrapport

Appelen
Net als in de voorgaande weken vormde de Duitse aanvoer de basis van het assortiment. Daarnaast waren vooral Italiaanse, Nederlandse en Franse partijen beschikbaar. Belgische appelen maakten het geheel compleet, evenals Poolse. De aanvoer was voldoende om aan de vraag te voldoen.

Peren
Abate Fetel en Santa Maria uit Italië en Santa Maria uit Turkije voerden de boventoon. Uit Duitsland waren vooral Xenia en Alexander Lucas aanwezig, geflankeerd door Gute Luise, Gellert en Boscs Flaschenbirne. Uit Nederland waren het vooral Xenia, Gute Luise en Conference. Belgische en Spaanse aanvoer maakten het assortiment compleet.

Druiven
Italiaanse aanvoer domineerde de markt, waarbij Italia en Crimson Seedless het populairst waren. Sultana en Crimson Seedless kwamen uit Turkije. Een paar zendingen uit Frankrijk en Griekenland speelden samen slechts een kleine rol. De aanvoer uit Spanje en Portugal had ook weinig invloed op de afzet.

Citrus
Spaanse partijen zetten de toon voor clementines en Satsuma's, terwijl Zuid-Afrika de hoofdrol speelde voor mandarijnen. In alle drie de segmenten kwamen onlangs partijen uit Turkije binnen, maar deze hadden over het algemeen niet meer dan een afrondend karakter. Voor mandarijnen was er ook product uit Peru, Chili en Italië beschikbaar.

Citroenen
Het aanbod aan citroenen uit Spanje was merkbaar toegenomen: op veel plaatsen had het fruit de concurrentie uit Zuid-Afrika van de eerste plaats verdrongen. De import uit Turkije steeg: naast de gebruikelijke dozen van 14 en 15 kg was het fruit ook steeds meer verkrijgbaar in zakken van 500 g en kartons van 9 kg.

Bananen
Het vakantieseizoen en het einde van de maand leidden tot een eerder zwakke vraag, waaraan gemakkelijk kon worden voldaan. De prijzen bleven over het algemeen op het niveau van de week ervoor.

Bloemkool
Partijen uit Duitsland domineerden duidelijk de markt. Italiaanse, Belgische en Nederlandse partijen vulden deze aan. De eerste Franse bloemkool arriveerde in Frankfurt, waar ze € 13 per 6-pak kostten. Poolse aanvoer maakte het plaatje compleet.

Sla
Duitsland bleef de toon zetten voor de bonte sla. De eerste aanvoer uit Italië opende ook daar het seizoen. Duitse ijsbergsla werd door Spaanse en Duitse partijen van de toppositie verdrongen; Nederlandse producten rondden het geheel af. Botersla kwam voornamelijk uit Duitsland en België.

Komkommer
Aanvoer uit Duitsland had veel aan belang ingeboet en de Nederlandse en Belgische partijen waren ook aanzienlijk verminderd. Import uit Spanje steeg daarentegen. In München was ook import uit Griekenland en Marokko te bespeuren. In Frankfurt waren Hongaarse komkommers van 350 gram te zien.

Tomaten
Belgische, Nederlandse en Turkse producten vormden de basis van het aanbod. Marokko, Italië en Duitsland hadden meer een aanvullend karakter. Een paar zendingen uit Spanje maakten het aanbod compleet. Er was ook import uit enkele Oost-Europese landen te vinden. De prijzen daalden meestal iets.

Bron: BLE

Publicatiedatum: