Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europa is de grootste markt voor Peruaanse peultjes en sugarsnaps

Het peulvruchtenseizoen uit Peru is vorige week van start gegaan. Kouder weer vertraagde de start met ongeveer twee weken en de volumes zullen de komende dagen nog steeds relatief laag zijn. Als gevolg van de lage volumes wordt het product van deze week naar Europa gevlogen, de belangrijkste bestemming voor Peruaanse peulvruchten. "Maar nu het aanbod toeneemt, zullen telers naar verwachting eind volgende week beginnen met het laden van de eerste zeecontainers," zegt Teresa Alarcon van North Bay Produce, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Ze raamt dat ongeveer 80 procent van de peulvruchten van North Bay uit Peru naar Europa wordt verscheept, terwijl de rest van het volume naar de VS en Japan gaat.

De telers van North Bay bevinden zich allemaal in de Caraz regio, in de hooglanden van Peru. "Het is een van de beste teeltregio's in Peru vanwege de grote hoogte," zegt Alarcon. "Er is een groot contrast tussen dag- en nachttemperaturen en een ander voordeel is de kwaliteit van de grond en het water." Het water komt van een gletsjer in het gebied. In Caraz worden twee soorten peulvruchten verbouwd: peultjes en sugarsnaps.


Peultjes geteeld in de hoogvlakten van Peru

Belangrijkste markten
Hoewel de volumes van de teelt van de twee variëteiten ongeveer gelijk zijn, is het vraagpatroon in Europa heel verschillend. De Britse markt heeft een sterke voorkeur voor sugarsnaps en deze variëteit heeft ook de meeste voorkeur in Scandinavië. Op het Europese vasteland hebben consumenten echter een sterke voorkeur voor peultjes, waarbij Nederland de grootste markt is. "Alles bij elkaar is het in evenwicht en is de vraag naar peultjes en sugarsnaps ongeveer fifty-fifty," aldus Alarcon. In Frankrijk, Spanje en Italië is de consumptie van peultjes en sugarsnaps nog steeds relatief laag. Deze landen verbouwen andere soorten peulvruchten die lokaal verkrijgbaar zijn.

Concurrentie Zimbabwe
Nu het seizoen begint, bouwen de volumes zich op en is er een piekaanbod in de zomer, tussen eind juli en begin september. Daarna vertraagt het aanbod tot het seizoen eindigt begin november, rond week 45 of 46. Tijdens het Peruaanse seizoen is Zimbabwe ook op de markt. "Dit is de grootste concurrent van Peru, omdat zij het grootste deel van hun volume naar Europa verschepen," deelde Alarcon. Terwijl Zimbabwe peulvruchten kan leveren tegen een lagere prijs, onderscheiden die uit Peru zich op andere manieren. "We leveren al 20 jaar peulvruchten uit Peru en ze onderscheiden zich door hun stabiliteit en kwaliteit. Gedurende het seizoen zijn we in staat om een constante aanvoer te bieden, iets wat van groot belang is voor retailers," aldus Alarcon. "Aan het eind van de dag houdt niemand van lege schappen." North Bay Produce heeft een trouwe klantenkring die met Peru wil blijven werken.

De vraag naar Peruaanse peulvruchten is stabiel en hangt grotendeels samen met het weer. Koeler weer in Europa heeft geleid tot een grotere vraag naar warme gerechten en stoofschotels waarin peulvruchten een belangrijk ingrediënt zijn, waardoor de consumptie is toegenomen. "In de zomer zien we nu een toename waarbij de versheid van de peulvruchten heel goed is voor sla en andere lichte en gezonde gerechten", aldus Alarcon.

Kostenstijging
Een van de grootste uitdagingen van North Bay's Peruaanse peulvruchtenprogramma zijn de stijgende kosten. "We willen het product tegen een concurrerende prijs aanbieden, maar we willen de telers ook een eerlijk rendement geven omdat ze hebben geïnvesteerd in het voldoen aan de EU-regelgeving en het telen van een kwaliteitsproduct." Dit blijft een uitdaging. Om de telers stabiliteit te bieden, is de teelt van North Bay gebaseerd op de vraag. "We programmeren het volume met onze retailklanten en als er zich geen abnormale situatie voordoet, zouden vraag en aanbod in balans moeten zijn."

Duurzaamheid is een van de kernwaarden van North Bay. "Terwijl we investeren in onze teeltregio's, werken we samen met onze telers in de exploitatie- en besluitvormingsprocessen, om ervoor te zorgen dat zij prioriteit geven aan het welzijn van de planeet en toekomstige generaties."

Voor meer informatie:
Teresa Alarcon
North Bay Produce
Tel: +44 208 339 6310
[email protected]
www.northbayproduce.com

Publicatiedatum: