Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loes Van der Velden, Den Berk Délice:

"Met zaadloze snackpaprika ons wapenen tegen ongezonde snacks"

Tholen - Het snacksegment wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Het leven gaat sneller en consumenten zijn drukker, waardoor gebruiksgemak hoogtij viert. Om hierbij te concurreren met de chocoladerepen of chips is er binnen de groenten- en fruitsector een constante zoektocht bezig naar producten die consumenten van de ongezonde snacks afhouden. Den Berk Délice verwacht hierbij een competitief product in handen te hebben met haar zaadloze snackpaprika, waar het bedrijf recent de prijs voor Beste Product van het Jaar in de categorie Groenten en Fruit mee in de wacht sleepte. Dezelfde prijs die Den Berk Délice 2 jaar geleden ook won met Yoom.

"Je moet je kunnen wapenen met mooie producten en ik denk dat we er met de snackpaprika zeker in geslaagd zijn", vertelt Loes Van der Velden van Den Berk Délice. Het begon voor het bedrijf uit het Vlaamse Kempen een aantal jaar geleden. "Eigenlijk hebben we ons altijd gespecialiseerd in tomaten, wat overigens nog steeds de hoofdmoot van het bedrijf is. Daarnaast zijn we echter altijd op zoek naar innovaties die een meerwaarde kunnen zijn in het groentenschap", steekt Loes van wal. "Toen kwam er in 2020 een zaadloze paprika op de markt, die idealiter geteeld wordt tussen de tomaten, omdat er dan geen kruisbestuiving kan zijn van de paprikazaden. Hier besloten we mee aan de slag te gaan."

"We hebben verschillende testen gedaan, waarna al vrij snel duidelijk werd dat het een groot succes was onder klanten en testpanels", vervolgt ze. "Qua gebruiksgemak en smaak zagen we er een zeer interessant product in voor het snacksegment, waar wij grootschalig op inzetten. Dit heeft ertoe geleid dat we het in de jaren erna meer en meer uit zijn gaan bouwen. Inmiddels telen we nu zo'n 2 jaar effectief voor de retailmarkt en hebben we vorig jaar ons areaal kunnen verdubbelen. Het wordt binnen ons gamma dus ook een steeds groter product."

Brix-waarde
Smaak blijft voor Den Berk Délice in de zoektocht naar innovaties wel de boventoon voeren. "Een goede smaak is het belangrijkste, want anders kan het verhaal nog zo mooi zijn, maar verkoopt het niet. Alleen zagen we bij deze snackpaprika een brix-waarde die we zelfs bij de tomaten nog nooit echt zijn tegengekomen. Het is voor ons de belangrijkste reden dat we in willen zetten op dit product. De zoete en sappige snackpaprika past ideaal in ons maatassortiment. Dit in combinatie met het feit dat er geen zaadjes in zitten, maakt het de ideale snackgroente, die gezond eten aantrekkelijk moet maken voor de consument."

Het bedrijf ziet in het snacksegment namelijk een onderdeel van de markt wat de laatste jaren gigantisch aan het groeien is, zo stelt Loes. "Een doel van ons is consumenten gezonder te laten eten. Of dit nu tijdens de maaltijd is of als snack op andere momenten van de dag. Met onze snacktomaat en de Miss Perfect zien we al dat de vraag de laatste jaren exponentieel gegroeid is. In de hele range van koude en warme bereidingen zien we een groeiend segment en wij geloven dat we dit ook uit kunnen bouwen met andere producten, zoals de zaadloze snackpaprika."

Pareltjes
"Om je te wapenen tegen concurrentie van ongezonde snacks heb je namelijk een grote verscheidenheid aan mooie producten nodig. Zo zijn we constant met innovatie bezig. Niet per se voor de prijzen, maar wel voor vernieuwing in het tomaten- en paprika-assortiment. We testen elk jaar minstens 200 verschillende rassen, waar niet altijd wat nieuws uit komt, maar eens in de zo veel tijd vind je een pareltje. Zo willen we inspelen op een constant evoluerende markt met het vinden van producten die van meerwaarde kunnen zijn."

Virusdruk
Uitdagingen zijn er namelijk genoeg geweest in de tomatenteelt, waardoor een spreiding van de risico's ook geen overbodige luxe is in deze dagen. "Ook wij hebben natuurlijk, zoals velen, problemen gehad met virusdruk. Het heeft ertoe geleid dat resistentie voor ons tegenwoordig een zeer belangrijk item is. Gelukkig hebben we nu ook een resistente Miss Perfect-tomaat. Dat is een van de producten waar we het meeste op in zetten en ook heel erg in geloven. Met de resistente variëteit kunnen we nu weer de teelt op een normale wijze voortzetten, waardoor we retailers de zekerheid kunnen geven dat we jaarrond kunnen blijven leveren. Het is fijn dat hierin de rust en continuïteit teruggekeerd is. Met de zaadloze snackpaprika hebben we nu daarnaast een extra toevoeging aan ons snackassortiment gekregen, waardoor we weer met veel vertrouwen naar de toekomst kijken", besluit Loes.

Voor meer informatie:
Loes Van der Velden
Den Berk Délice
info@denberk.be
www.denberk-delice.be