Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Er moest dringend wat gedaan worden ter bevordering van de consumptie"

Officiële lancering witlofcampagne 'En óf je witlof lust'

Tholen - 'En óf je witlof lust'. Deze Nederlandse witlofcampagne is woensdag 27 september officieel gelanceerd in het pand van Oxin Growers in Barendrecht. Onder het toeziend oog van telers, handelaren, toeleveranciers en pers werd bijna anderhalf jaar werk en onderzoek omgezet tot een campagne die de consumptie van witlof in Nederland moet gaan stimuleren. "We zijn zeer trots op het resultaat", vertelde mede-initiatiefnemer Martine Lisseveld-Reijngoudt van Reijnpack.

Klik hier voor de fotoreportage

Resultaat van bijna anderhalf jaar werk
In de ochtend gingen onder andere Hart van Nederland en Radio 538 al met het verhaal aan de haal. Er werden namelijk al wat sneakpeaks van de campagne op sociale media de lucht ingegooid en daar sprongen beide mediums gretig op. In de middag werd de campagne echter pas met gepaste trots gelanceerd. Een campagne waarbij witlof in de kijker wordt gezet bij met name het jongere publiek, waarvan de consumptie in recente jaren toch steeds meer achterbleef. Het resultaat van een idee dat in begin 2022 al ontstond en in juni 2022 van start ging met de uitwerking tot een tastbaar project.

Destijds kwamen meerdere telers namelijk tot de verontrustende vaststelling dat er iets moest gebeuren. De consumptie werd minder en minder en zeker onder jongeren was het 'witte goud' steeds onbekender. Het zorgde ervoor dat de koppen bij elkaar werden gestoken om een campagne op touw te zetten, waarbij de spotlights weer volledig op witlof moest komen. "Dit werd helemaal duidelijk toen GroentenFruit Huis bij ons aanklopte dat er echt een ommekeer moest komen in de consumptie van witlof. Toen hadden we de eerste stappen naar dit resultaat al gezet, maar het was des te meer een bevestiging dat we er goed aan deden", legt Martine uit.


Aik Ruiter en Martine Lisseveld-Reijngoudt tijdens de presentatie

Draagvlak
"Er is toen een werkgroep opgericht, want we wilden toch weten of er draagvlak was voor we daadwerkelijk een dergelijke onderneming uit gingen bouwen", vertelde Aik Ruiter van C.O.R. witlofkwekerij en Tolpoort Vegetables tijdens de presentatie. "Daarmee zijn we met telers in gesprek gegaan over wat we voor ogen hadden en welke route we hierin wilden nemen. We moesten toch peilen of alle neuzen dezelfde kant op stonden." Martine vult aan: "De volgende stap is dan geweest dat we studenten erbij betrokken. Zij zijn toch ook onderdeel van de doelgroep en het leek ons de juiste stap om ze bij het project te betrekken. Zij hebben marktonderzoek gedaan om de kansen in kaart brengen."

"Het bleek dat witlof bij mensen boven de 55 een gekend product is, maar daaronder is het een ander verhaal. Onze doelgroep is daarom met name mensen tussen de 35 en 55, waartoe ook veel jonge gezinnen behoren. Daaruit voort vloeiend bleek dan ook dat kinderen die opgroeien met het eten van witlof het zelf ook vaker blijven eten. Daar waren we eigenlijk zeer positief door verrast en dus besloten we te gaan kijken naar marketingbureaus die ons bij deze campagne konden helpen. Na verschillende pitches voelden we gelijk dat Crispy Concepts voor ons de ideale partner hierin was."

Drie kernwaarden
"Ook voor ons was het een mooie uitdaging waar we gelijk een goed gevoel bij kregen", vertelt Ron Tielen van Crispy Concepts. "We werken al veel met bedrijven in de AGF, maar een campagne van deze grootte was voor ons toch ook nieuw. De basis van het ontwerp is uiteindelijk de uitkomst van het onderzoek van de studenten geweest. Hierin zijn we vanuit verschillende kernwaarden te werk gegaan. Gezonder dan je denkt, gevarieerder dan je denkt en gemakkelijker dan je denkt. Het is overal verkrijgbaar, jaarrond, gezond en je kunt er zoveel kanten mee op in de keuken. Het was zeer belangrijk dat dit verhaal verteld werd met de campagne. Deze kernboodschappen zie je dan ook terug in de beelden op sociale media, website, posters en bestickering van de vrachtwagens."

Samenwerking
Ten slotte was er nog een oproep aan de bijeengekomen telers. "We zullen dit samen moeten doen. Met deze lancering is een mooie start gemaakt, maar om de volgende stap te zetten hebben we de hulp nodig van iedereen die de witlof een warm hart toedraagt. Draag de campagne met enthousiasme uit naar de omgeving en wees actief op sociale media met de aansprekende beelden van deze campagne." Zo is er een speciaal telerspakket samengesteld, waarmee zij het onder de aandacht kunnen brengen. "Dan kunnen we samen zorgen voor een hele mooie toekomst van dit prachtige product."


Initiatiefnemers Martine Lisseveld-Reijngoudt, Susan van Horssen, Sandra van der Veer en Aik Ruiter

Het evenement werd afgesloten met een 'doop' van 1 van de 4 vrachtwagens die voorlopig met de bestickering van de campagne rond zullen rijden. Twee van Van Dijck Groenteproducties en twee van Dijco. De in het oog springende kleuren zullen de komende 3 jaar op de wagens te bewonderen zijn. "Na deze 3 jaar zullen we vervolgens kijken hoe we ervoor staan en of we er nog een aantal jaar aan vastplakken", besluit Martine. "Uiteindelijk moet niemand meer kunnen zeggen dat ze geen witlof lusten, want 'En óf je witlof lust' met alle mogelijkheden die er zijn."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
En óf je witlof lust
info@witlof.nl
www.witlof.nl