Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voedselafval heeft grotere impact op CO2-balans dan verpakkingsmateriaal

Transportverpakking van papier is goed en plastic is slecht? Is herbruikbaar beter dan wegwerp? Over de CO2-voetafdruk van verpakkingen lopen de meningen sterk uiteen. Daarom gaf Ecocool GmbH tijdens de 6e Bremerhaven Business Dialogue op 19 augustus jl. informatie over de CO2-voetafdruk van gekoelde en geïsoleerde verpakkingen. De verpakkingsproducent uit Bremerhaven gaf belangrijke impulsen voor meer duurzaamheid in de ketens. Het evenement in Timeport werd gehouden onder het motto "Klimaatneutraliteit 2045 - Uitdagingen voor bedrijven".

De bijeenkomst werd georganiseerd door het Bremerhavens bureau voor bedrijfsontwikkeling BIS in samenwerking met de stad en de Kamer van Koophandel en Industrie. Terwijl Duitsland in 2045 klimaatneutraal wil zijn, heeft de deelstaat Bremen zichzelf een doel gesteld van 2038. In een reeks lezingen presenteerden Ecocool en andere bedrijven innovatieve bedrijfsmodellen om de decarbonisatiedoelstellingen te bereiken. Bedrijven als Engenius, Deutsche Windtechnik AG en Kraftblock presenteerden innovatieve bedrijfsmodellen voor een klimaatvriendelijkere economie - van mobiliteit en logistiek tot bouw. Ecocool toonde verschillende innovatieve verpakkingsoplossingen op basis van ecologisch duurzame materialen.

In zijn presentatie deed Ecocool Managing Director Florian Siedenburg een beroep op de ongeveer 80 deelnemers aan het Forum om "op een meer gedifferentieerde manier naar verpakkingen te kijken". Hij riep op tot een holistische kijk bij het beoordelen van de impact op het milieu. Aan de hand van voorbeelden legde Siedenburg uit dat in het voedingssegment bijvoorbeeld voedselafval een veel grotere impact heeft op de CO2-balans dan het verpakkingsmateriaal.


Ecocool directeur Florian Siedenburg tijdens zijn presentatie

Uitdagingen: Verpakkingsafval en CO2-uitstoot
Tijdens zijn presentatie over verpakkingen voor transportlogistiek vroeg Siedenburg het publiek om na te denken over de echte kern van de zaak. "De vermindering van verpakkingsafval staat in de belangstelling van het grote publiek en tegelijkertijd is de vermindering van CO2-uitstoot van groot belang voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. We moeten ons afvragen welk probleem prioriteit heeft", zegt Siedenburg. "Daarvoor is een gedifferentieerde kijk nodig."

De directeur van Ecocool geeft hiervan voorbeelden. "Verpakking is essentieel en vervult een duurzaamheidsfunctie" omdat het bijvoorbeeld voedsel beschermt tegen bederf. Daarom moet de relatief kleine CO2-voetafdruk van verpakkingsmaterialen op hetzelfde moment worden bekeken als de CO2-uitstoot van bedorven producten en voedselafval, zei hij. "Elk jaar wordt er in de EU ongeveer 88 miljoen ton voedselafval geproduceerd, waarvan 40 procent niet eens in de supermarkt is beland, maar al in de logistieke keten uit de roulatie is genomen." Hier helpt verpakking om het aandeel beschadigde producten te verlagen. Maar er is ook een gedifferentieerde kijk nodig op het verpakkingsmateriaal. Een papieren zak van de supermarkt moet drie keer gebruikt worden om qua CO2-balans op één lijn te komen met een plastic zak. "En een jutezak moet 131 keer gebruikt worden om de CO2-balans van een plastic zak te bereiken."

Een gedifferentieerde kijk is nodig
Florian Siedenburg onderbouwde zijn pleidooi met een voorbeeld: het ophalen van een luchtvrachtcontainer van 300 kg zou tot 1.500 kg CO2 veroorzaken - vergeleken met 4 kg CO2 voor de productie van een wegwerpbare thermohoes. "In dit opzicht is een gedifferentieerde kijk van de verzender nodig met betrekking tot de vermindering van de CO2-uitstoot om de beste economische en ecologische oplossing te kiezen met een verpakking die aan de eisen voldoet. Deze gedifferentieerde visie leidt echter tot een enorme extra planning en logistieke inspanning, die momenteel vaak wordt gemeden om redenen van procesefficiëntie." De Ecocool-directeur concludeert dat verduurzaming in de verpakkingsindustrie een lange, maar lonende reis is. Uiteindelijk worden alle maatregelen door de markt en de consument zeer goed geaccepteerd.

Voor meer informatie:
Dr. Florian Siedenburg
Ecocool GmbH
Schiffshören 9
D-27572 Bremerhaven, Duitsland
Tel.: +49 471 3094050
info@ecocool.de
www.ecocool.com

Publicatiedatum: