Meer dan 40 organisaties gaan internationaal campagne voeren met als doel een verdubbeling van de wereldwijde consumptie van bonen, erwten, peulvruchten, linzen en peulvruchten tegen 2028. De 'Beans is How'-campagne wijst op de waarde van het verwerken van bonen in maaltijden als onderdeel van een strategie om de uitstoot van broeikasgassen via het voedselsysteem aanmerkelijk te verlagen.
Deelnemers zijn onder andere Google, The World Bean Council, het Bezos Earth Fund, de United Nations Foundation, Kraft Heinz Company en ProVeg International.
Bonen resulteren in 90% minder emissie van broeikasgassen in vergelijking tot sommige dierlijke voedingsmiddelen. Ze bevatten eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen en kosten, gedroogd, gemiddeld maar 2 dollar per kilo, waardoor ze een uitstekend alternatief zijn voor vlees. Er zijn duizenden soorten bonen, erwten, peulvruchten en linzen over de hele wereld die een eenvoudige en betaalbare oplossing bieden voor de crises op het gebied van gezondheid, klimaat en kosten van levensonderhoud, zo stellen de organisaties.
Bron: ProVeg International