Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lage volumes aan het einde van limeseizoen Brazilië

Het Braziliaanse seizoen voor Tahiti-limes loopt langzaam ten einde, met dit jaar een lagere piek. Luiz Eduardo Raffaelli, van de Braziliaanse exporteur Be Fruit: "Vorig jaar begon ons seizoen begin november in plaats van in de gebruikelijke decembermaand. Op dit moment hebben we niet veel volume, we worden verondersteld in de piek van het seizoen te zitten, maar het fruit is al op." Raffaelli was vorige week op de MacFrut 2023 in Italië.

Hoewel de president van Brazilië onlangs samen met een handelsdelegatie een bezoek heeft gebracht aan China, is de Europese markt nog steeds de grootste fruitexportmarkt. Ongeveer 75% van het uit Brazilië uitgevoerde fruit gaat nog steeds naar Europa en de Britse markt. Het gaat daarbij om druiven, limes, avocado's, lychees, bananen, meloenen en papaja's.

"We kunnen Europa het hele jaar door voorzien van limes, omdat we de bomen kunnen klaarmaken voor ons hoofdseizoen van december tot juni en ook voor het laagseizoen van juni tot november. Het Mexicaanse seizoen is het tegenovergestelde van het onze. Zij hebben producties van mei tot september/oktober. We vullen elkaar aan en vechten niet met elkaar om de markt," zegt Raffaelli.

Het Braziliaanse limesareaal is de afgelopen jaren toegenomen, met als gevolg een stijging van de volumes die naar Europa worden geëxporteerd. "De consumptie van limes in Europa vindt meer plaats in de zomer en gerelateerd aan de horeca. In de winter ligt de consumptie lager. Tijdens de pandemie begon men zich te realiseren dat limes voor sappen en dergelijke worden gebruikt. De vraag naar limes kent de laatste tijd minder schommelingen," zegt Rafealli.

Hij zegt dat limes lang kunnen worden bewaard, van boom tot consument blijven ze gedurende een periode van ruim 6-7 weken goed. Hierdoor zijn limes ideaal voor de export naar Europa. De Brazilianen zijn het echter beu dat Europese consumenten importeurs vaak vragen naar donkergroene limes uit Mexico. "De beste lime is de lichtere groene, die meer sap en smaak heeft. Die heeft normaal 50% sap, is zachter en veel beter. Hoewel het moeilijk is om mensen op andere gedachten te brengen, beginnen ze het verschil te zien en te leren. Zes of zeven jaar geleden vroeg de Europese markt om de Mexicaanse lime, maar inmiddels neemt de vraag naar Braziliaanse limes ook toe."

Raffealli vertelt wat de lime donkergroen of lichtgroen maakt. "Het hangt af van de leeftijd van de boom, als deze klein is, is een lime groener en donkerder. Ook als het regenachtiger is, is de kleur donkerder, terwijl deze lichter wordt als de boom groter groeit. Er zijn verschillende lindekleuren en variëteiten. De belangrijkste zijn de Braziliaanse Tahiti en de Perzische limes uit Mexico, maar uiteindelijk is het bijna dezelfde vrucht."

Hij verkoopt de limes het hele jaar door voornamelijk tegen een vaste prijs, terwijl hij wat ruimte overlaat voor de handel op de spotmarkt. Hij maakt zich ook geen zorgen over andere landen dan Mexico die ook limes telen. "Mexico en Brazilië telen het meest, terwijl Spanje een beetje heeft, evenals Marokko. Peru begint net met de handel en Colombia ook."

Uitdagingen en uitbreiding van Brazilië naar Azië
Hij zegt dat hun grootste uitdagingen het weer, de wisselkoersen en de verzendkosten zijn. "Azië is een goede markt, maar het probleem is de houdbaarheid van de limes door de lange reis. De Braziliaanse regering werkt eraan om die markten te vergroten en voor ons te openen. Het is nog geen realiteit voor limes, maar iets wat we moeten onderzoeken. We exporteren alleen meloenen naar China en we gebruiken dollars. De Braziliaanse real is meer dan 10% sterker geworden ten opzichte van de euro. Ons bedrijf stuurt ladingen naar Italië, Spanje, Duitsland en Nederland. Ik stuur volle containers naar elke klant, ik splits het niet op voor klanten. Ik stuur liever grote volumes."

Raffaelli zegt dat het voor de Braziliaanse producenten van cruciaal belang is om aan de wereldwijde normen te voldoen en deze te handhaven. "We telen conform de wet, we respecteren de wetten en telen onder alle benodigde certificeringen. Het is moeilijker om te telen in een land met een tropisch klimaat dan in Europa met diepe, koude winters die ziekten onder controle houden. We hebben GlobalGAP en andere certificeringen om ervoor te zorgen dat we volgens de juiste normen telen," besluit Raffaelli.

Voor meer informatie:
Luiz Eduardo Raffaelli
Be Fruit
Tel: +55 11 3373 7337
leduardo@befruit.com.br 
www.befruit.com.br 

Publicatiedatum: