Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Graziano Defilippis van Polar Fruit Europa:

"De consumptie van witte pitloze druiven stijgt met de dag"

De consumptie van witte pitloze druiven laat een steeds duidelijkere trend zien. "De markt verdeelt zich in twee segmenten: het premiumsegment met rassen met smaak en langere houdbaarheid, waarvan de consumptie elke dag hoger is, en de rest van de pitloze rassen, die het dit jaar moeilijk hebben", vertelt Graziano Defilippis van Polar Fruit Europa. "De speciale rassen nemen een steeds groter marktaandeel in ten opzichte van de traditionele." 

"We zien twee verschillende snelheden in de afzet: terwijl de verkoop van 500 grams trays met gewone druiven langzamer gaat dan vorig jaar, gaan de premium druiven zoals onze Crunchy One en Sweeta zeer snel over de toonbank. En de toename van bestellingen van onze klanten in Europa bevestigt dit patroon: Aldi, Mercadona, Nufri en Grupo LG in Spanje, Omelro in Portugal, Coop Norte en SOK in de Scandinavische landen, Banagrumes in Parijs, Coop Italia in Italië en Edeka in Duitsland."

Dit jaar mikt Polar Fruit op een afzet van 6 miljoen kilo druiven van het Blanc Seedless ras in Europa: 4,2 miljoen kilo geteeld door de Spaanse bedrijven Moyca en Prieto en 1,8 miljoen kilo door het Italiaanse OP Giuliano. "We werken samen met zeer grote telers uit verschillende landen en de verkoop van al onze Blanc Seedless druiven gebeurt vanuit een centraal verkoopkantoor in Barcelona. De kracht van ons ras is naast de kwaliteit ook de zeer robuuste commerciële armslag die we hebben. We kunnen streven naar de hoogste prijzen en een goed inkomen voor onze telers en de hoogste kwaliteit voor onze consumenten." 

"Bovendien bieden we in Europa een 8 maanden durend programma met Blanc Seedless druiven. Dat kunnen we door aanvoer van onze telers in Peru en Chili en in Spanje en Italië. Het gaat om steeds hetzelfde ras onder de merken Sweeta & Crunchy One en met steeds dezelfde kwaliteit. Dat kan alleen Polar Fruit."


Graziano Defilippis en Daniela Avendaño

"Verkoop van druiven met pit bereikt historisch dieptepunt"
De druivensector heeft de afgelopen tijd grote veranderingen ondergaan, waarbij de aanzienlijke toename van het aanbod op de wereldmarkt en nieuwe genetica voor een nieuwe dynamiek in de vraag en een steeds concurrerendere markt hebben gezorgd. 

"De druivenmarkt gaat drastisch veranderen. Als kleinschalige en middelgrote exporteurs en telers niet gaan samenwerken en zich niet verenigen in coöperaties of telersorganisaties om deze situatie het hoofd te bieden in plaats van met elkaar te concurreren, zullen veel bedrijven verdwijnen", waarschuwt Graziano. "We zien bijvoorbeeld dat de consumptie van druiven met pit daalt. Er zijn onder andere veel Italia- en Doña María-druiven op de markt, terwijl de verkoop ervan een dieptepunt bereikt. Ondertussen zijn de kosten met 20%-30% gestegen." En de telers zijn volgens Graziano de grootste verliezers in dit scenario, want supermarkten hebben in het beste geval hun prijzen met slechts 5% verhoogd.

"Eendracht is onze grote kracht. We hebben bereikt wat niemand in de druivensector heeft gekund: een aantal van de grootste druiventelers in Italië en Spanje samenbrengen onder één merk, één ras en één verkoopkantoor. Dankzij hen kunnen we de aanvoer van een druif van hoge kwaliteit op de markt garanderen en de toenemende vraag bewijst ons gelijk. De beste feedback die we kunnen krijgen is een voorspoedige verkoop van ons product en dat onze klanten om steeds meer volumes van onze Crunchy One en Sweeta druiven vragen." 

Voor meer informatie:
Graziano Defilippis
Polar Fruit Europa
Av. Ports D’Europa, 100, Pl. 2, Desp 11
08040 Barcelona (Spanje)
Tel: +34 600 957 146
gdefilippis@polarfruit.es
www.polarfreshgroup.com

Publicatiedatum: