Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Emre Can Allak van Leko Hannover

"Turkse exoten vormen een interessante niche, goed jaar voor Italiaans steenfruit"

Het Europese steenfruitseizoen loopt langzaam maar zeker ten einde. Hetzelfde geldt voor het meloenenseizoen op het noordelijk halfrond. "Vanwege de aanhoudend hoge temperaturen ging de verkoop van watermeloenen dit jaar door het dak. Na wekenlang een ongewijzigd hoge afzet gezien te hebben, zien we nu voor het eerst een lichte daling van de vraag door de huidige regenval", zegt Emre Can Allak, directeur van Leko Import, gevestigd op de groothandelsmarkt in Hannover. 

"We starten het seizoen over het algemeen met Marokkaanse watermeloenen. Daarna gaan we verder met Italiaanse en Griekse partijen die we parallel aanbieden. Als laatste bieden we Turkse meloenen aan, maar het seizoen is nu in grote lijnen voorbij", schetst Emre het verloop van het seizoen.


Deniz en Emre Can Allak van Leko Import

Ook de laatste grote partijen steenfruit arriveren nu op het groothandelsterrein, vervolgt Emre. "Wij zijn de exclusieve aanbieder van Italiaans steenfruit van het merk Perusi uit Verona op de plaatselijke groothandelsmarkt. We kunnen terugkijken op een goed steenfruitseizoen, want de vraag en het aanbod zijn over het algemeen continu gebleven."

Turkse exoten in opmars
Naast steenfruit en meloenen worden ook exoten uit de hele wereld goed verkocht, ziet Emre. "Momenteel hebben we bijvoorbeeld verse dadels uit Jordanië in het assortiment en de vraag hiernaar is goed. Toch zijn gedroogde dadels het populairst en deze hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een product dat het hele jaar door aan wordt geboden. Wij bieden dit jaar ook meer Turkse exoten aan, bijvoorbeeld guave, mango's en pitaya's. Er moet weliswaar meer bekendheid aan deze goederen worden gegeven, maar als nicheproduct zie ik een interessant potentieel voor deze productcategorie."

Leko Import werd in 1986 opgericht en hoort bij de bedrijfsgroep Marmara met vestigingen in Düsseldorf, Frankfurt en Hannover. Laatstgenoemde vestiging positioneert zich daarbij als complete aanbieder op het gebied van groenten en fruit. Emre: "Wij leveren zowel aan de gespecialiseerde retail, zoals bijvoorbeeld etnische supermarkten, als aan de horeca. Dat is vooral tijdens de pandemie een groot voordeel gebleken. Want terwijl we in de horeca in sommige gevallen harde verliezen moesten accepteren, konden we in de retail daarentegen meer omzet realiseren."

'Essentiële' functie van de groothandelsmarkt
Het groothandelsbedrijf ziet zichzelf ook als goed uitgerust voor de toekomst. "De groothandelsmarkt is essentieel voor het leveren van verse producten aan de klassieke groothandelsklanten en zal naar mijn idee ook in de komende decennia blijven bestaan. Desalniettemin hebben ook wij te kampen met de huidige tegenslagen, zoals verhoogde transportkosten. Ik ga er ook vanuit dat ons nog een en ander te wachten staat."

Voor meer informatie:
Emre Can Allak
Leko Import GmbH
D-Großmarkt Hannover, Duitsland
Tel: +49 511 94 63 99 0
info@leko-import.de 
www.marmara.de/leko-import-gmbh1 

Publicatiedatum: