Daniel Rodríguez, Glamour Fresh (Spanje):

"Afzet ananas met mooie goudgele kleur is specialistenwerk geworden"

"Enkele jaren geleden was ananas niet een product met veel toegevoegde waarde, behalve dat het een exotisch fruit was. In veel gevallen was het fruit niet eens lekker, want te zuur en zonder veel smaak", zegt Daniel Rodríguez, directeur van het Spaanse bedrijf Glamour Fresh. "Hier is verandering in gekomen door het fruit aan de plant te laten rijpen en het op het juiste moment te oogsten. De klant krijgt nu een kant-en-klaar product, waardoor de smaakkwaliteit er fors op vooruit is gegaan."

De verbetering van de transittijden tussen de belangrijkste ananastelende landen en Europa was volgens Daniel Rodríguez van cruciaal belang. "Het zeetransport van Puerto Limón, in Costa Rica, naar Algeciras, in Spanje, is teruggebracht tot 9 dagen. Hierdoor kunnen we de ananas met een minimale Brix-waarde van 13 in het schap krijgen, met een mooie goudgele kleur aan de buitenkant en sappig en zoet vruchtvlees. Dat verandert volledig het concept dat we van ananas hadden. De consumptie ervan is de afgelopen jaren zelfs behoorlijk gegroeid en blijft nog steeds stijgen. Daardoor is ananas al lang geen seizoensgebonden consumptieproduct meer, zoals in de kerstperiode in Spanje of Italië het geval was. De afzet van mooi gekleurde ananas is specialistenwerk geworden."

Het Spaanse bedrijf levert jaarrond ananas van 4 verschillende herkomsten en van 3 verschillende rassen dankzij overeenkomsten met een teler in elk herkomstland. "In Costa Rica wordt de beste ananas geteeld. Daar hebben we een overeenkomst met de belangrijkste teler van mooi gekleurde ananas, Álvaro Figueroa. Hij is aandeelhouder van Glamour Fresh en levert ons het grootste deel van onze MD2-ananas. Van zijn 1.400 hectare grote areaal oogst hij z’n beste fruit voor ons merk. Wanneer we vanwege het weer een paar weken geen ananas uit Costa Rica kunnen leveren, vullen we de leemte op met MD2-ananas uit Panama. We werken ook met het ras Sugar Loaf uit Ghana en Victoria van het eiland Réunion."Glamour Fresh verlaadt momenteel tussen de 55 en 60 containers ananas per maand, evenals ongeveer 200 pallets per vliegtuig. De afzet is gericht op het groothandelskanaal en kleine ketens van gastronomische winkels in Europa. "We verkopen onze ananas 12 maanden per jaar in Spanje, Italië en Portugal, maar ook in Midden- en Noord-Europa en zelfs in Rusland. Aangezien we nauwelijks leveren aan supermarktketens en dus niet onderworpen zijn aan programma's met vaste prijzen, raakt de huidige kostenstijging ons niet zo hard. We richten ons op zeer veeleisende nichemarkten met een hoge koopkracht die op zoek zijn naar kwaliteitsproducten."Glamour Fresh is opgericht in 2017 en is geëvolueerd van een omzet van € 5 miljoen in het eerste jaar naar € 32 miljoen in 2021. "Ondanks de wereldwijde inflatie en logistieke complicaties verloopt het jaar goed. We zijn alweer met 25% gegroeid vergeleken met vorig jaar. Het fruit komt aan met de perfecte kwaliteit", voegt Daniel Rodríguez toe.

Het bedrijf werkt met één distributeur per markt, aan wie het tot 30 verschillende producten kan leveren. "We zijn gestart met vliegmango’s en -ananas, onze kernactiviteit. Nadat we met deze twee producten vaste voet aan grond hadden gekregen, breidden we uit naar andere producten zoals citroen, papaja, passiefruit, dragonfruit. Ook voor die fruitsoorten werken we op dezelfde manier. Voor elk product selecteren we een gespecialiseerde leverancier."

Voor meer informatie:
Daniel Rodríguez Rochet
Glamour Fresh
Calle Sierra de las Nieves 8
29730 Rincón de la Victoria (Málaga) - Spanje
Tel.: +34 689 291 026
daniel@glamour-fresh.com 
glamour-fresh.com    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven