Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

The Kiwi Connection wil Zuid-Afrikaanse kiwisector naar hoger plan tillen

The Kiwi Connection werd vorig jaar opgericht. Het is een organisatie dat zich op alle aspecten van de kiwisector richt, van plantmateriaal tot aan marketing.

"We zijn van mening dat we niet alleen technisch sterk zijn, maar dat we ook goed zijn in marketing. Dit is wat wij telers te bieden hebben," zegt Roelof du Toit, technisch directeur bij The Kiwi Connection. De organisatie telt telers uit Nelspruit, Mpumalanga, waar het kiwiseizoen half februari van start is gegaan, tot aan Westkaap, waar het seizoen half april eindigde.  

Roelof du Toit, technisch directeur bij The Kiwi Connection, samen met Pieter Terblanche, kiwiteler in Waboomskraal, Westkaap

De exportkansen voor met name klasse I fruit zijn groot, zo benadrukt Roelof. "Hoe vroeger het Zuid-Afrikaanse fruit de markt bereikt, hoe beter."

"We zien dat kopers terughoudender worden zodra er grote aantallen Nieuw-Zeelandse op de markt komen. We moeten werken aan continuïteit en een goede kwaliteit om het vertrouwen in Zuid-Afrikaanse kiwi's te ontwikkelen."

Momenteel is The Kiwi Connection voor de helft eigendom van Freshworld, met een belang van 50%. De andere helft is in handen van TopFruit, waarmee de organisatie nieuwe groene, gele en rode kiwirassen in het land introduceert en test binnen het kader van een programma dat over een periode van 10 tot 15 jaar zal lopen en bedoeld is om de risico's voor kiwitelers te beperken. 

"We beseften al snel dat kiwi's anders zijn dan andere AGF-categorieën. Ze vergen specialisatie op het gebied van de teelt en marketing. Het is beslist een nicheproduct waar je je voor de 100% op moet focussen. Om deze reden is de kiwi geen product dat snel onderdeel zal vormen van een groter aanbod," legt hij uit. 

Rechts: Gele Dori-kiwi's, één van de rassen die worden beheerd door The Kiwi Connection

Het bedrijf heeft de visie om telers gelijk aandeelhouder te maken van het bedrijf, naarmate er boomgaarden van bepaalde rassen worden aangeplant. De nadruk zal echter altijd liggen op de teelt van klasse I fruit en niet op het aanplanten van zoveel mogelijk hectare. De binnenlandse kiwimarkt is niet groot genoeg om als afzetkanaal voor klasse II fruit te dienen. 

"We streven ernaar om telers een compleet dienstenpakket te leveren en we willen de inkomsten van telers maximaliseren door een bedrijf op te bouwen dat waardevolle technische expertise en kwalitatief fruit biedt."

"Dit jaar exporteerden we iets meer dan 300 ton, ongeveer 50% van de exporteerbare aantallen gele kiwi's. Dit is niet veel, maar volgend jaar zullen de opbrengsten fors toenemen en deze groei zal de komende vijf jaar aanhouden."

Het fruit werd naar de EU en naar markten in het Verre Oosten, zoals Hongkong, Singapore, Maleisië en Dubai, verladen. Ook werd er fruit aan retailprogramma's in het VK geleverd.

Vanwege de logistieke problemen werd dit jaar ongeveer de helft over zee en de andere helft per luchtvracht verzonden. In de toekomst hoopt The Kiwi Connection over te stappen op zeevrachtverlading, hoewel er bij aanvang van het seizoen mogelijk voor luchtvrachtverzending zal worden gekozen. 

Voor meer informatie: 
Roelof du Toit
The Kiwi Connection
roelofdt@kiwico.co.za

Publicatiedatum: