Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Deelnemers aan Macfrut overwegend positief

De drie dagen durende Macfrut-beurs heeft bijna alle exposanten tevreden gesteld. Niet het aantal bezoekers, maar de kwaliteit van de contacten en gesprekken met Italiaanse en vooral buitenlandse bezoekers kwam naar voren als het belangrijkste gegeven. Of zoals een exposant zei: "Ik ben niet geïnteresseerd in 300 bezoeken in drie dagen, ik heb er maar 3 nodig, maar van een niveau dat ik er verder aan de slag mee kan." Macfrut werd gehouden van 4-6 mei in Rimini.

Klik hier voor de fotoreportage.

Toch waren er ook mensen die niet helemaal tevreden waren en meer hadden verwacht. Dat wordt het uitgangspunt voor de organisatoren om het nog beter te doen in 2023.

Raffaele Pezzoli, CEO van RayTec, een bedrijf dat technologieën ontwerpt voor de productie van gemaksproducten, kende een 'like' toe aan de editie van 2022: "We zijn zeer tevreden, het was voor ons de beste editie ooit. We hebben enorm veel buitenlandse operators en kopers gezien en de contacten waren kwaliteitsvol. Laten we hopen dat die gesprekken ook naar effectieve samenwerking leiden. Ik kan zonder twijfel zeggen dat dit jaar, in ieder geval voor ons, het eerder een 'buitenlandse' dan een 'Italiaanse' beurs was vanwege de vele ontmoetingen met buitenlandse bedrijven."

CSO Italy was aanwezig met een collectieve stand. "Dit was een echte herstart voor Macfrut", zei Paolo Bruni, voorzitter van CSO Italy. Een deelnemer aan de collectieve stand was Mazzoni Group: "Uit de gesprekken met andere operators heb ik de indruk dat Macfrut een nieuw begin inluidt voor de sector. We hebben heel interessante gesprekken kunnen voeren en dat maakt ons heel blij", zei commercieel verantwoordelijke Matteo Mazzoni.

Alessandro Fortini, verkoopmanager van Fortini Ortofrutticoli, trad hem daarin bij: "Weinig nieuwsgierigen, maar veel technici. We hebben interessante contacten gehad, meer dan in andere jaren". Massimo Ceradini, eigenaar van Ceradini Group, deelde dezelfde indruk over de toestroom van bezoekers: "Ik ben erg blij met de opkomst die we vanaf de eerste dag hebben gezien. Dat was een leuke verrassing, want de verwachtingen waren niet al te hoog gespannen."

Marco Salvi, voorzitter van Fruitimprese, sprak zelfs zijn tevredenheid uit over de aanwezigheid van de Italiaanse sector, in de verf gezet door de komst van de minister van Landbouw Stefano Patuanelli en de adviseur voor landbouwbeleid van de regio Emilia-Romagna, Alessio Mammi. "Dat was een sterk teken van de regering naar de sector toe. De toeleveringsketen heeft de steun van de overheid. Maar waarschijnlijk omwille van de gecompliceerde internationale situatie zijn we er deze keer niet in geslaagd om de belangrijkste internationale operators naar Italië te halen." Deze terechte overweging van Salvi zet Fruitimprese aan om al het mogelijke te doen om het niveau van Macfrut in 2023 nog verder op te krikken. Want een beurs floreert als alle hoofdrolspelers acteurs zijn en geen toeschouwers.

Op de collectieve stand van CSO Italy was er een informatiehoek over het project "Made in Nature", medegefinancierd door de Europese Unie, om de biologische teelt in Italië, Frankrijk, Duitsland en Denemarken te promoten. De voorstelling van het project, dat aan zijn tweede editie toe is, werd opgeluisterd met echte fruitbomen om het "Emissievrije Boomgaard"-initiatief te lanceren. De actie wil de boodschap van de Europese "Van boer tot bord"-strategie onderstrepen en concreet laten zien wat er op de percelen gebeurt. De bedoeling is een virtuele band tussen teler en consument te creëren en de boodschap de wereld in te sturen dat er iets wordt gedaan voor de planeet en de toekomstige generaties.

Klik hier voor de fotoreportage.

Publicatiedatum: