Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Indiaas druivenseizoen staat voor vele uitdagingen

"Scheepvaartondernemingen smeden ijzer nu het heet is"

Het Indiase druivenseizoen, dat binnenkort van start gaat, staat voor grote uitdagingen. Omikron vormt een serieuze bedreiging vanwege de beperkende maatregelen en lockdowns. Daarnaast gaan de vrachttarieven door het dak, is er sprake van een tekort aan containers en zijn de kosten voor verpakkingsmaterialen met zo'n 25% gestegen.

Samir Singh, van het Indiase druivenexportbedrijf Mersel Foods, zegt dat het druivenseizoen in het land mogelijk zwaar te lijden zal krijgen van de Omikron-variant van het coronavirus. "Net zoals elders ter wereld, heerst er ook in India momenteel paniek over de razendsnelle verspreiding van Omikron. Vorig jaar april sloeg de Delta-variant toe in het land. Dit gebeurde kort nadat het druivenseizoen eindigde. Dit jaar krijgen we bij aanvang van het seizoen met Omikron te maken. Stakeholders in de druivensector houden de ontwikkelingen gespannen in de gaten en bereiden zich voor op het ergste. Het komende seizoen verwachten we druiven van hoge kwaliteit te oogsten. De aantallen zullen groter zijn dan vorig jaar, aangezien de weersomstandigheden dit seizoen gunstig waren. We zijn van plan om grotere aantallen druiven naar nieuwe markten, zoals Canada, te exporteren."

Voor alle AGF-exporteurs in India vormen de sterk gestegen transportkosten echter een groot probleem. Singh: "Scheepvaart-maatschappijen hebben besloten het ijzer te smeden nu het heet is. Ze rekenen enorm hoge tarieven zonder te letten op de verwoestende impact hiervan op andere onderdelen binnen dit zakelijke ecosysteem. De tarieven die zij momenteel hanteren voor het vervoer naar havens in Europa, het VK en Rusland liggen rond de €6.600 per koelcontainer. Dit is exclusief bijkomende kosten. Twee jaar geleden lag het tarief rond de €2.200, en vorig jaar rond de €3.900. Er lijkt een kartel te zijn ontstaan, dat van plan is om de tarieven op het door haar gewenste niveau te houden. Exporteurs staan machteloos en kunnen niet anders dan deze accepteren. Zelfs met deze hoge tarieven is de beschikbaarheid van containers niet gegarandeerd."

Gelukkig zijn er ook mensen die zich inzetten voor de belangen van druiventelers. Singh licht dit toe: "De Vereniging van Druiventelers is een geweldig initiatief gestart om de belangen van telers te behartigen. Telers leveren de grootste bijdrage aan de waardeketen, maar zijn wat betreft hun inkomsten overgeleverd aan de grillen van de markt. Zij verdienen het om hun kosten terug te verdienen en winst te maken. De Vereniging heeft daarom speciale minimumtarieven ingesteld voor exporteurs voor het oogstseizoen in de maanden januari, februari, maart en april. Zal dit genoeg zijn? Het antwoord op deze vraag hang af van de prijzen voor Indiase druiven op de Europese en andere markten dit seizoen."

"Als belangrijke exportmarkt voor Indiase druiven oefent Europa grotere invloed uit op de telersprijzen. De prijzen op de Europese markt worden echter net als overal ter wereld bepaald door vraag en aanbod. De enige manier om de marktprijzen in Europa op peil te houden, is door het exportvolume af te stemmen op de heersende vraag. Er zijn veel manieren om de export te beperken, maar de meest praktische en doeltreffende manier is volgens mij om de  gegarandeerde minimumprijs van exporteurs boven het kostenniveau te houden. Als importeurs bijvoorbeeld gemiddeld €8,35 CIF betalen voor 5 kilo witte pitloze druiven in punnets dan zullen zij beter nadenken over de aantallen en kan overaanbod worden voorkomen. We zullen zien hoe de situatie zich ontwikkelt," zegt Singh tot slot. 

Voor meer informatie: 
Mr. Samir Singh
Mersel Foods Pvt. Ltd.
Tel: +371 2951 6075
samir@unisel.lv
www.merselfoods.com 

Publicatiedatum: