Veel Aziatische consumenten zijn vertrouwd met ananas uit de Filipijnen en Taiwan, maar de meesten weten niet dat ook Indonesië jaarlijks een enorm volume exporteert. Frozen Fruits Company, een Indonesische ananasteler en -exporteur, is op zoek naar meer exportmogelijkheden op de Aziatische markt.
"In Indonesië hebben we maar twee seizoenen, het droge seizoen en het regenseizoen. De teelt van ananas is in beide seizoenen mogelijk en we kunnen elke dag kwaliteitsfruit oogsten", vertelt Stevan Budi, directeur van Frozen Fruits. "Er zijn grote hoeveelheden ananas in Indonesië, daarom zetten wij ons product niet af op de binnenlandse markt, maar exporteren we het."
Frozen Fruits heeft een areaal van 7.834 hectare voor de ananasteelt in Indonesië. Op dit moment zijn China en de VS de belangrijkste exportmarkten van het bedrijf. "Dit jaar worden veel internationale fruithandelaren geconfronteerd met meerdere uitdagingen, waaronder de coronapandemie en de beperkte transportcapaciteit. Daardoor verloopt de afzet in sommige markten traag. De verzendkosten zijn hoog en we moeten de last van deze extra kosten delen met de klant. Maar omdat we met vaste afzetkanalen werken, hebben deze omstandigheden geen grote impact gehad op onze exportvolumes. Op dit moment ligt de FOB-prijs van een karton ananas (10 kg) rond de € 10,44, wat 10% meer is dan vorig seizoen."
Frozen Fruits maakt deel uit van het handelsbedrijf UD Citra Tama Jaya. Naast verse ananas exporteert het bedrijf ook diepgevroren ananas en verse mangosteen.
Frozen Fruits
Stevan Budi
[email protected]