Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
François Moran, Tropibana:

“Black Friday was verschrikkelijk voor ananas!”

“Terwijl twee weken geleden de verkoopprijs van een pakket ananassen nog zo’n 11 euro bedroeg, zijn de prijzen inmiddels sterk gedaald. We verkopen ananassen van kleur 1 nu voor prijzen van tussen de 4 en de 5 euro. Ananassen van kleur 2 of 3 verkopen we voor prijzen van maximaal tussen de 6 en de 7 euro”, vertelt François Moran van Tropibana.

De belangrijkste reden voor deze prijsdaling? De bijzonder zwakke vraag, grotendeels gekoppeld aan het ‘Black Friday’-effect. “Dit jaar zijn de inwoners van Île-de-France massaal op online aanbiedingen afgegaan. Dit ging ten koste van hun consumptie van exotisch fruit en fruit dat niet binnen het seizoen valt. De grote merken huishoudelijke apparaten en multimedia wisten hiermee succes te oogsten, sommige in de vorm van een omzetstijging van 30%, maar voor onze branche zijn de gevolgen dramatisch. In vergelijking met vorig jaar heeft Black Friday veel meer negatieve invloed gehad. Alleen bekende, grote merken lukt het om hiermee om te gaan. De prijzen in de winkels zeggen genoeg, de promotionele acties hebben de afgelopen twee weken erg goed hun werk gedaan. Sommige hard discount-winkels verkopen hun bananen zelfs voor 0,89 cent!”

Deze lage prijzen staan in schril contrast met de toename van de kosten voor het vrachtvervoer en de kwaliteit van het product. “Het ongelooflijke is dat, ondanks deze extreem lage verkoopprijzen de vrachtprijzen van containers blijven stijgen: van 2.500/3000 dollar naar meer dan 4000 dollar op dit moment. De kwaliteit van de ananassen die we ontvangen is wel zeer goed, maar helaas worden de prijzen tegenwoordig niet meer bepaald op basis van de kwaliteit van het producten,” zegt François teleurgesteld.

Ondanks deze problematische situatie zal de markt snel een zeker evenwicht moeten zien te hervinden: “We hopen dan ook dat de markt tot rust komt. Over veertien dagen zouden we met de komst van Sinterklaas gevolgd door Kerst moeten kunnen profiteren van een lente-effect. De prijzen van ananassen zouden dus moeten stijgen en uit moeten komen tussen de 10 en de 12 euro per pakket.”

Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
Tel: +33 620 17 20 13
f.moran@atominternational.com   
www.tropibana.fr  

Publicatiedatum: