WUR start actie Unpack your Challenge:

Drie verpakkingsuitdagingen ontrafeld

Op 15 november start Wageningen University & Research (WUR) de actie Unpack your challenge. Zij roept verpakkende bedrijven in Europa op hun grootste uitdaging met WUR te delen, en werkt voor drie bedrijven (kosteloos) een roadmap uit naar de best passende verpakkingsstrategie. Door de route naar een strategie inzichtelijk te maken, biedt WUR deze bedrijven handvatten om sneller hun verpakkingsdoelen te bereiken. Veel bedrijven willen hun verpakkingen verduurzamen voor 2030, maar weten niet precies hoe. Of wat de meest duurzame oplossing is voor hun (vers) product op de lange termijn.

Eelke Westra (programmamanager bij WUR): “Verpakkingsvraagstukken zijn vaak te complex voor pasklare antwoorden. Daarom brengen wij met een multidisciplinair team van experts de route naar effectieve verpakkingsstrategieën in kaart. Wat zijn de stappen in het proces en welke informatie is nodig per stap? Dat doen we in brainstormsessies met drie verschillende bedrijven. Zij krijgen een wetenschappelijk onderbouwde roadmap mee naar huis waarmee ze zelf hun verpakkingsstrategie kunnen bepalen of aanpassen, en uitrollen. In ruil daarvoor delen we anonieme versies van de roadmaps via vakmedia, zodat ook andere verpakkende bedrijven de processtappen kunnen toepassen.”  

Verpakkende industrie in Europa
De actie is gericht op CEO’s, managers, verpakkingstechnologen, inkopers en andere professionals van verpakkende bedrijven in Europa. Westra: “In de brainstorms gaan we het liefst om tafel met de verpakkingstechnoloog en de CEO of manager van bedrijven. Beide partijen zijn nodig om tot langdurig effectieve en breed gedragen oplossingen te komen. Samen brengen ze technologische en strategische inzichten mee die nodig zijn om de vraagstukken integraal te kunnen benaderen. Een maatregel kan bijvoorbeeld leiden tot minder verpakkingsafval, maar wel tot meer verspilling van het verpakte voedingsmiddel. Om tot een duurzame totaaloplossing te komen, moeten we alle aspecten meewegen.”

Meedoen aan de actie
Geïnteresseerde bedrijven kunnen hun uitdaging aanmelden tussen 15 november en 20 december 2021. WUR selecteert de drie meest voorkomende uitdagingen en maakt de selectie voor het einde van 2021 bekend. In januari en februari 2022 vinden de brainstormsessies plaats en in maart en april worden de resultaten breder gedeeld. 

Bron: WUR


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven