Import Promotion Desk (IPD) ondersteunt importeurs bij het leggen van contacten met de juiste exporteurs en producenten van overzee, met extra aandacht voor alle benodigde criteria om de producten in Europa concurrerend te maken.
"Onze doelstelling is om exporteurs uit ontwikkelingslanden en opkomende landen klaar te stomen voor de markt en hen vooral in contact te brengen met lokale importeurs", zegt IPD-specialist Thomas Derstadt. "Ons werk wordt gekenmerkt door het feit dat wij sterk samenwerken met exportbevorderings- en teeltorganisaties ter plaatse. Wij bieden diverse trainingen en bereiden bedrijven voor op de markt, vooral op het gebied van communicatie."
Thomas Derstadt. Foto: IPD
Kwaliteitsnormen en fruitassortiment
IPD biedt importeurs neutrale en kosteloze ondersteuning bij hun aankopen. Het regelt contacten met geselecteerde producenten van verse groenten en fruit die voldoen aan de GlobalGAP-normen of zelfs aan de eisen van het EU-logo voor biologische producten. Deze gratis bemiddelingsdiensten staan ter beschikking van alle Europese importeurs.
Importeurs kunnen ervan verzekerd zijn dat ze worden gekoppeld aan betrouwbare producenten, omdat de bedrijven die aan het IPD-programma deelnemen altijd bezocht en zorgvuldig gecontroleerd worden. Daarbij houden de IPD-deskundigen niet alleen rekening met de certificering, maar ook met criteria zoals de kwaliteit van de producten, het exportpotentieel en de capaciteit.
Derstadt: "Het naleven van sociale normen in de teelt is voor ons net zo belangrijk als het handhaven van een verstandige ecologische werkwijze. De Brix-waarden worden uiteraard ook regelmatig gecontroleerd."
Foto: IPD
Het populaire fruitassortiment omvat mango's, avocado's en passiefruit. Spaanse importeurs hebben tot dusver bijvoorbeeld vooral gevraagd om avocado's, aardbeien, citrus en druiven, alsook om gember en kurkuma. Maar de teeltbedrijven in het IPD-programma produceren ook minder bekende fruitsoorten zoals pitahayas, mangosteen en granadilla (zoete passievrucht). "Daarnaast willen we ook kwaliteitsproducten kunnen garanderen voor gespecialiseerde importeurs en groothandelaren die bijvoorbeeld aan retailers leveren."
Netwerken
De coronapandemie had natuurlijk ook invloed op de werkzaamheden van de IPD. Zo waren er verschillende annuleringen van handelsbeurzen, waardoor een verschuiving naar het virtuele noodzakelijk werd. "Wij konden ons snel aanpassen en een virtueel programma voor belangstellenden aanbieden. Veel importeurs zijn natuurlijk blij dat de communicatie daardoor gewaarborgd blijft," zegt Derstadt.
Tot de andere sterke punten van de IPD rekent Derstadt de goede netwerkvorming in het veld en de beschikbare informatie over landenspecifieke marktinformatie. "Gerichte matchmaking voor bedrijven op de beurzen is belangrijk, omdat daarmee zowel de marktbehoeften als een hoog kwaliteitsniveau en stabiliteit in de communicatie en samenwerking worden bereikt."
Teelt weer stabiel
Derstadt wijst er ook op dat in de verschillende IPD-partnerlanden uiteenlopende omstandigheden kunnen worden aangetroffen en dat men zich aan de respectieve omstandigheden moet aanpassen. Derstadt: "Of er al dan niet echt biologische producten worden aangeboden, wordt pas duidelijk na intensieve gesprekken met de producenten en de bedrijven ter plaatse. Dit is natuurlijk een proces dat veel tijd en moeite kost, maar uiteindelijk voor beide partijen zeer bevredigende resultaten oplevert."
Tijdens de pandemie waren er in de Zuid-Amerikaanse exportlanden aanvankelijk veel onbeantwoorde vragen, zoals hoe de situatie was met betrekking tot werk op het veld, huisvesting en voedsel voor de plaatselijke bevolking. "In de loop der tijd zijn deze problemen grotendeels opgelost. Intussen is de productie in de meeste landen weer stabiel."
Foto: IPD
Belang van handelsbeurzen
"Beurzen zijn essentieel voor ons werk. Aangezien we bedrijven aan elkaar willen koppelen, zijn deze evenementen een absolute must," zegt Derstadt over de deelname van de IPD aan de Fruit Attraction van dit jaar. "De vakbeurs Fruit Attraction is in de loop der tijd steeds belangrijker geworden, vooral voor Latijns-Amerikaanse landen."
Dit jaar presenteerde de IPD, die wordt gesteund door het Duitse Bondsministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ), op de handelsbeurs haar verse fruitaanbod uit onder meer Ecuador, Colombia en Peru.
Voor meer informatie:
Thomas Derstadt
Import Promotion Desk
Alexanderstraße 10
53111 Bonn, Duitsland
+49 (0)228 909 00810
www.importpromotiondesk.de