
"De containers komen nu ook op de plaats van bestemming, maar op de terminal kost kost het geen extra transportkosten om te kunnen keuren. Een VWA keurpunt is uiteraard onderdeel van het Coolport concept. Wanneer de lading naar de bestaande koelhuizen wordt vervoerd, ben je minimaal 150 euro kwijt aan transport en natransport. Dat is toch zo'n 6 euro per pallet", rekent Jack voor. "Met Rotterdam Cool Port vervalt het verkeer van terminal naar koelopslag en daarmee bespaar je dus minimaal 150 euro uit."
Volgens Kloosterboer is Rotterdam Cool Port daarmee voor zowel kort- als langdurige opslag interessant. "Het is zowel mogelijk om even te crossdocken als voor een langere tijd op te slaan. Uiteindelijk gaat het erom dat de klanten de minst mogelijke kosten in de keten hebben en met Rotterdam Cool Port snijden we een deel van de kosten in de keten weg. Die diensten kunnen we verzorgen voor klanten die diensten afnemen van bestaande koelhuizen, maar ook van de koelhuizen zelf."
"Als een Duitse importeur nu een container vol druiven wil laten trucken naar Duitsland zit hij met een container met 20 pallets en moet hij met een lege container terug. Die vracht kan hij nu in een auto laden met capaciteit voor 26 pallets. Hierdoor pak je 30% meer lading mee en heeft hij de mogelijkheid voor een retourvracht. Het transport van een pallet is tenslotte duurder dan de handling. Daarbij heeft een klant de mogelijkheid om te consolideren, tussentijds op te slaan of de kwaliteit te controleren."
[email protected]