Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vietnamese dragonfruitsector onderneemt acties om internationale groeiambities waar te maken

De dragonfruitsector in Binh Thuan werd in 2020 hard geraakt door de pandemie waardoor de export naar al haar belangrijke internationale markten is afgenomen. Vanwege exportbeperkingen zag de Vietnamese provincie de export van verschillende fruitcategorieën vorig jaar fors teruglopen. Telers werden verplicht om hun producten op de binnenlandse markt af te zetten of voor lage prijzen aan Chinese afnemers te verkopen. De exportverwachtingen voor dit jaar zijn gelijk aan die van 2020. 

Binh Thuan geldt als het grootste dragonfruitteeltgebied in Vietnam. De provincie bevindt zich in het zuiden van Vietnam en telt 3.000 hectare aan boomgaarden, waar jaarlijks meer dan 600.000 ton dragonfruit worden geoogst.  

De grootste teeltbedrijven in Binh Thuan hebben met steun van de overheid en hun brancheorganisatie een duidelijke strategie ontwikkeld om de groei van de dragonfruitsector na de pandemie een krachtige impuls te geven: 

  • Verdere ontwikkeling van de regionale exportmarkten voor vers fruit, de promotie van Bihn Thuan-dragonfruit in Azië en het Midden-Oosten, en dan met name in landen als Thailand, India, Zuid-Korea en Japan.
  • Doorlopende investeringen in de beste teeltpraktijken: De Geografische Aanduiding 'Binh Thuan' heeft investeringen in de provincie aangetrokken, waardoor de implementatie van  VietGAP en GlobalGAP in de regio fors is toegenomen. 
  • Promotie van de unieke kenmerken van dragonfruit uit Bihn Thuan. Met steun van het ministerie van Wetenschap en Technologie zal een studie worden uitgevoerd naar de nutritionele en sensorische eigenschappen van dragonfruit uit Bihn Thuan, waarbij de nadruk zal liggen op aspecten als smaak, textuur en voedingswaarde.
  • De ontwikkeling van gezamenlijke activiteiten op het gebied van branding, waaronder het ontwerpen van een nieuw logo voor bedrijven die voldoen aan de criteria voor een Geografische Aanduiding. Dit zal bijdragen aan de promotie van dragonfruit op internationale markten en de naamsbekendheid van dragonfruit uit Bihn Thuan vergroten. De activiteiten krijgen steun van het Vietnamese ministerie van Industrie en Handel.
  • De deelname aan internationale vakbeurzen en online evenementen vormen onderdeel van de strategie om de internationale naamsbekendheid van het product te verhogen.  

Deze strategie maakt onderdeel uit van een breder project van Vietrade dat gericht is op Geografische Aanduidingen. Het doel van deze activiteiten is de totstandkoming van een evenwichtig exportportfolio, het versterken van de naamsbekendheid, het creëren van voordelen voor bedrijven die voldoen aan de regionale eisen voor Geografische Aanduiding evenals het beperken van de afhankelijkheid van één exportmarkt. 

Voor meer informatie: 
Vietnam Trade Promotion Agency (Vietrade)
GI project team
20 Ly Thuong Kiet - Ha Noi
+84 24 3934 7628
vietrade@vietrade.gov.vn
www.vietrade.gov.vn 

Publicatiedatum: