Manuel Pentz (Pentz GmbH & CO KG) over de verkoop van gesneden groenten

"Tijdens de lockdown heeft zich voor ons het 'worst case scenario' ontwikkeld"

Bij Pentz GmbH & Co KG staat het winterseizoen nu voor de deur. Highlight in het herfstassortiment van de groothandel is de Hokkaido-pompoen, die overwegend in ready-to-cook vorm wordt aangeboden. "We zien dit jaar een aanzienlijke stijging van de vraag, vooral omdat de Hokkaido zich steeds meer als trendproduct weet te positioneren. We bieden Hokkaido als convenienceproduct uit eigen verwerking aan in blokjes van verschillende groottes, namelijk 5, 10 en 15 mm. Bij onze klanten is de 15 mm variant het populairst", vertelt directeur Manuel Pentz, die het bedrijf samen met zijn vader Markus en broer Maximilian runt. 


Manuel, Markus und Maximilian Pentz staan samen aan het roer van het familiebedrijf. 

De grondstoffen voor de eigen convenienceproductie worden waar mogelijk uit de regio afgenomen. "Bij Hokkaido hebben we een goede partner gevonden die ons continue gelijkblijvende hoeveelheden in zakken ter beschikking stelt. Bij de Hokkaido-pompoen hebben we echter vastgesteld dat uiteindelijk niet de regionaliteit maar de kwaliteit van de producten voor de klanten doorslaggevend is. Desalniettemin zijn we inmiddels in staat om onze afnemers van begin september tot en met begin november regionale pompoenen aan te bieden“, aldus Manuel. Buiten het seizoen worden er afhankelijk van beschikbaarheid, prijssituatie en kwaliteit producten uit het aangrenzende buitenland afgenomen.


Verse Hokkaido-pompoenen uit regionale teelt worden ter plaatse in Essingen volgens de wensen van de klant verwerkt

Vertraging van het importseizoen
Op productniveau vindt momenteel de seizoenswisseling naar importproducten plaats. Bloemkool, broccoli, koolrabi, radijs en co arriveren nu nog in kleine hoeveelheden uit Duitse teelt, binnenkort wordt er compleet overgetapt op Italiaanse producten. Ondertussen komt het citrusseizoen langzaam op gang en binnenkort worden de eerste clementines, citroenen en sinaasappelen van ons Spaanse partnerbedrijf verwacht. "Afgelopen jaar vond de seizoenswisseling iets vroeger plaats. Dit hangt natuurlijk ook met corona samen: er zijn minder producten in de sectoren horeca en grootverbruik nodig, waardoor het aanbod groter is dan de vraag. Afhankelijk van de houdbaarheid van het product kunnen hierdoor langer regionale producten aan worden geboden."

Tijdelijke oplossing
Het bedrijf Pentz werd eind jaren '40 opgericht en wordt momenteel door de vierde generatie gerund. Sinds 2007 heeft het bedrijf naast de klassieke groothandel een tweede pijler, namelijk de productie van gesneden groenten. "Tijdens de lockdown heeft zich voor ons het 'worst case scenario' ontwikkeld, want de afname door kantines en gastronomen kwam door de sluiting van de horeca stil te liggen. De hogere omzetten in de retail hebben deze verliezen deels op kunnen vangen, maar de marges in deze tak zijn daarentegen duidelijk lager.  Onder de streep hebben ook wij definitief omzetverlies geleden."


Hokkaido-pompoen in blokjes voor de horeca en grootverbruikers

Om de verliezen tijdens de horecasluiting verder te drukken, heeft de firma Pentz de convenienceproductie flexibel aan kunnen passen aan het 'nieuwe normaal'. "We hebben in februari van dit jaar onze nieuwe bedrijfsvestiging in gebruik genomen en waren daarom in staat om onze structuur in de productie flexibel en tijdelijk aan te passen. We hebben besloten om fruitbekers voor de regionale retail te produceren. Zo konden we de werkuren van ons personeel overeind houden en onze bedrijfsruimte voor 100% blijven benutten. Het gaat echter slechts om een tijdelijke oplossing, we zullen deze tak op de langere termijn niet voortzetten."


Naast veld- en wortelgroenten wordt er ook bladsla verwerkt.

Gulden middenweg vereist
Een tweede sluiting van de horeca verwacht het management van het familiebedrijf niet, men rekent echter wel op nieuwe aanscherpingen van de maatregelen. Manuel: "We hopen dat er een gulden middenweg tussen gezond verstand en economisch denken gevonden zal worden. Men moet uiteindelijk in het belang van iedereen handelen."

Voor meer informatie:
Pentz GmbH & Co.KG
Manuel Pentz
Willy-Messerschmitt-Str. 18
73457 Essingen
Tel.: +49 (0) 7365 / 964 680
Fax: +49 (0) 7365 / 922 2132
E-mail: info@pentz-online.de  
https://www.facebook.com/obstgemuesepentz  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven