FAM wint Leeuw van de Export-award

Het in Kontich gevestigde FAM specialiseert zich al sinds 1980 in industriële snijmachines voor allerlei types voeding. "Denk aan aardappelen die tot frietjes en chips versneden worden, sla en groentjes voor in de salad bowls in de supermarkt, soepgroenten, etc. Met de slogan “wij geven wereldwijd vorm aan voedsel” toonde het bedrijf zijn sterkte op de internationale markt met een leiderspositie in verschillende segmenten en in heel wat regio’s verspreid over de wereld. Samen met Stumabo, producent van precisiemessen, maakt FAM deel uit van de Hifferman Group", zegt het bedrijf. 


 
De Leeuw van de Export werd aan FAM toegekend om verschillende redenen, meent Mark Van Hemelrijk, CEO van FAM: “Onze uitstekende resultaten in de voorbije vijf jaar spreken uiteraard voor zich. Maar FIT beloont ook onze verschillende aanpak van strategie per regio. Zo hebben we een verschillende aanpak voor Europa, Noord-Amerika en Azië. Last but not least: FAM is het levende bewijs dat je een duurzame exportstrategie kan uitwerken waarbij de plaatselijke Vlaamse partners en toeleveranciers een belangrijke rol spelen. Wij geloven in onze maatschappelijke rol waarin we iets teruggeven aan Vlaanderen en onze economie voor alle kansen die we hier hebben kunnen benutten.” 
 
Export drijft groei aan 
De voorbije jaren heeft FAM een uiterst sterk parcours afgelegd. De omzet steeg op vijf jaar tijd met maar liefst 107%, van 14 miljoen in 2014 naar 29,68 miljoen in 2019. Een groei die grotendeels, voor 91,3%, gebaseerd is op onze omzet uit export”, stelt Mark Van Hemelrijk tevreden vast, “een zeer stevige export, mag ik best wel zeggen, door onze aanwezigheid op verschillende continenten, in maar liefst 97 landen. En we zijn nog niet van plan onze expansie te stoppen.” 
 
Doordachte groeistrategie(ën) 
"De stijgende omzet uit export is allesbehalve een gelukkig toeval, maar veeleer het gevolg van een doordachte groeistrategie", aldus Guy Baeten, FAM’s directeur Strategie & Business Development: “In de beginjaren werd dikwijls richting gegeven aan de business vanuit een buikgevoel. Er kwam een kans voorbij, we voelden dat het de juiste keuze was en ‘we went for it’. Maar vanaf een bepaald punt heb je een strategische positionering nodig om je toekomst vorm te geven. Het bepalen van de doelmarkt, de benodigde capaciteit, de benadering van de potentiële klant: alles wordt grondig onderzocht voor we een volgende stap zetten. De benadering voor de verschillende markten is zo soms erg uiteenlopend, maar blijkt succesvol. Zo wordt bijna 60% van de pizza’s in Noord-Amerika met door FAM-machines gesneden kaas belegd." 
 
Co-creatie en innovatie als sleutelwoorden 
Doorheen de geschiedenis van FAM staan twee woorden centraal in het beleid: innovatie en co-creatie. Beide concepten zijn niet van elkaar los te koppelen, benadrukt Mark Van Hemelrijk: “We zoeken continu naar nieuwe technologieën om onze producten beter te maken, maar we willen niet zomaar innoveren om te innoveren. Het leeuwendeel van onze innovatie ontstaat uit het analyseren van de behoeften van een klant en het compromisloos zoeken - in nauwe samenwerking met de klant - naar de beste oplossing om deze klant te helpen. Dit leidt dan vaak tot innovatieve toepassingen, die we nadien ook voor andere klanten kunnen gebruiken.” 

Voor meer informatie:
FAM
Neerveld 2
2550 Kontich 
+32 (0)3 450 92 45
info@fam.be 
www.fam.be 
 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven