McGarlet en Be Fruit

Vraag naar mango’s van Siciliaanse bodem in 10 jaar tijd verdubbeld

De oogst van Siciliaanse mango van McGarlet's Italiaanse leverancier Be Fruit is ongeveer tien dagen geleden begonnen en zal tot eind oktober doorgaan. Het bedrijf is in 2012 begonnen met de teelt van exotisch fruit en verwacht 30 ton te oogsten. De verwachting is dat dit volgend jaar zal oplopen naar 60 ton.

De afgelopen jaren is tropisch fruit ook in Italië steeds populairder geworden, waardoor de teelt is uitgebreid. Door het klimaat en de bodemgesteldheid blijkt Sicilië bijzonder geschikt voor de teelt van deze planten. De vraag naar mango's is in minder dan 10 jaar tijd verdubbeld: 4.500 ton in 2007 tegenover 9.000 ton in 2016, waardoor de teelt van enkele hectaren tot meer dan 500 hectaren is gestegen.

Italiaanse uitdaging
De agronomische technieken die nodig zijn voor de mangoteelt zijn zeer complex en vereisen uitgebreide studies en ervaring. Bovendien vinden klanten het nog steeds moeilijk om te denken dat goed tropisch fruit afkomstig is uit een land dat geen traditionele producent is. Luca Garletti, directeur van McGarlet, een bedrijf dat al meer dan 90 jaar gespecialiseerd in de handel van exotisch fruit, is ervan overtuigd dat "Italië de mogelijkheid heeft om een nieuw product te leveren en tegelijkertijd nicheconsumenten te bedienen."

BeFruit, een bedrijf gevestigd in Caronia (Messina), voert belangrijke agronomische studies uit waarbij ze de bodem- en lokale klimaatomstandigheden analyseren om de gewassen te verbeteren en de markt te voorzien van producten van de hoogste kwaliteit.

Het belang van het kennen van rassen
Een van de belangrijkste doelstellingen is om zich niet alleen te richten op Kensington Pride, de eerste variëteit die op Sicilië is aangeplant, maar ook om het ras Glenn te introduceren, die goed samengaat met de Siciliaanse bodem en het klimaat en die zelden op wereldschaal wordt geteeld, evenals de variëteiten Keitt en Kent. Op deze manier kan er tussen augustus en november geoogst worden. Het seizoen zou beginnen met Glenn, dat in augustus rijpt, gevolgd door Kensington Pride, Kent en Keitt.

De rol van de consument
Een recent Coldiretti-onderzoek meldt dat 61% van de Italiaanse consumenten liever Italiaans exotisch fruit koopt. 71% zou ook bereid zijn er meer voor te betalen. Deze uitkomsten worden bepaald door de voorkeur voor de mate van versheid, de smaak en de voedselveiligheid.

De eindverbruiker zou ‘geschoold’ moeten zijn om op de hoogte te zijn van de mangovariëteit die hij gaat kopen. Ook omdat elk ras een andere textuur, suikergehalte en smaak heeft. "Rassen zullen in de toekomst het belangrijkste aspect zijn. De binnenlandse en Europese markt hebben een sterke behoefte aan tropisch fruit. De Italiaanse producten kunnen concurreren met die van de exporterende landen, op voorwaarde dat meer bedrijven de internationale GlobalGAP/GRASP certificeringen behalen en dat ze meer aandacht besteden aan het verpakken, classificeren en sorteren."

Be Fruit heeft onlangs de twee genoemde certificeringen binnen weten te slepen: het eerste definieert goede tuinbouwpraktijken, terwijl het tweede zich toespitst op ethische kwesties.

McGarlet is meer en meer tevreden over de samenwerking met BeFruit om zijn klanten en eindgebruikers unieke Italiaanse producten te kunnen bieden.

Voor meer informatie:
Antonio Rinaldi
McGarlet Srl
Via Nicola Calipari, 12
24061 Albano S. Alessandro (BG)
+39 035 4521314|
GSM: +39 344 1432205
mcgarlet@mcgarlet.it
www.mcgarlet.it


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven